По-добре ли е да имате шеф с изкуствен интелект от човек?

Ето какви са предимствата и недостатъците

 

Със стреса от управлението на 83 служители, Хану Раума се чувстваше обезкуражен и разочарован. „Бях прекалено затънал във всички тези неща, които трябваше да свърша и почувствах разочарование от това“, казва Раума, който е базиран във Ванкувър, Канада, съобщава BBC.

Той е старши мениджър в компания, наречена Student Marketing Agency, която наема студенти за предоставяне на маркетингова подкрепа за малкия бизнес. „Когато привличах нови клиенти, половината от съзнанието ми казваше „ще се прецакаме“ и това ще да намали ентусиазма ми.“ Но Раума казва, че всичко се е променило от миналия ноември, когато фирмата започна да използва автономен AI мениджър, разработен от базираната в САЩ компания Inspira.

Мениджърът на AI помага на служителите на агенцията, които работят дистанционно с гъвкаво работно време, да определят графиците си и да планират натоварванията си предварително. Той проверява тяхното отчитане на времето, изпраща им напомняния за краен срок и редовни съобщения за регистрация и записва времето, прекарано на различни клиенти, така че последните да могат да бъдат таксувани точно.

AI също така прави предложения за подобряване на формулировката на писмен текст и е на разположение, за да отговори на въпроси, свързани с работата, и автоматично актуализира напредъка на работата на всеки.

 

Раума казва, че преминаването към AI мениджър не само е намалило нивата му на стрес, но е позволило на служителите му да работят по-бързо и да бъдат по-продуктивни. „Мога да се съсредоточа върху растежа на компанията и всички положителни неща, които мога да свърша. 

Раума добавя, че отношенията му със служителите му също са се подобрили драстично. „Преди се чувствах като в ситуацията баща-дете. Сега сме по-равнопоставени. Преди това беше само решаване на проблеми. Но сега можем да водим по-безгрижни дискусии.“

Но не всички в Student Marketing Agency използват AI мениджъра. Раума и 26 от неговите 83 служители всъщност бяха част от проучване, проведено от Inspira и академици от Колумбийския университет, Държавния университет на Аризона и Университета на Уисконсин, за да сравнят представянето на AI мениджъра с неговите човешки колеги.

Участниците бяха разделени на три групи: една обучавана от човешки мениджър, друга от AI мениджър и последната група от AI и човешки мениджър.

Мениджърът на AI постигна 44% успеваемост в това да накара служителите да планират работните си дни предварително и успя да мотивира служителите да влизат навреме в 42% от случаите. Тези цифри са сравними с човешкия мениджър, който постига резултати от 45% и 44% за тези две области.

И все пак, когато мениджърът на AI работи в партньорство с човешки мениджър, заедно те постигнаха 72% успеваемост в това да накарат служителите да планират предварително работните си дни.

Въпреки че проучването е статистически малко и е концентрирано върху конкретен тип работник и област, резултатите от него сочат интересни последици за компаниите, които въвеждат инструменти за AI.

Докато фирми като UPS, Klarna, Dell и други обявиха значителни съкращения на работни места тази година, с намерението да заменят много роли с AI, проф. Пол Търман от Колумбийския университет в Ню Йорк твърди, че пълната смяна на управленските роли с AI би била грешка.

AI, добавя проф. Търман, може да освободи мениджърите от безкрайните напомняния и проверки, за да се съсредоточат върху по-иновативни начини на работа. AI може също така да идентифицира кой в ​​екипа изостава и може да се наложи да бъде управляван по-внимателно от човек.

Тина Рахман, основател на базирана в Лондон консултантска компания за човешки ресурси, казва, че почти 100% от анкетираните казват, че напускат заради лошо управление.

„Направено проучване сочи, че някои от служителите не харесват начина, по който са били управлявани, и повечето от тях казаха, че това е така, защото не са знаели какво се очаква от тях или дали вършат добра работа“, казва г-жа Рахман.

„Бихте предположили, че един AI мениджър ще бъде създаден, за да дава тези правилни инструкции, да дава пълна прозрачност на изискванията и резултатите. Хората вероятно ще бъдат по-продуктивни, когато знаят какво се очаква от тях. Но прекомерното разчитане на управлението на AI задава тона, че компаниите се интересуват само от продукцията, а не от хората", предупреждава Рахман.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст