Коронацията на крал Чарлз III струва на данъкоплатците 72 млн. паунда
52 % от лондончани не смятат, че коронацията трябва да се плаща от данъкоплатците
Какво означава този термин и по какво се различава той от "еднорога"?
Над 1000 компании в света вече са получили статут на "еднорог". Това обикновено са стартиращи дружества с иновативни идеи в най-различни области - финанси, технологии, енергетика, които след като разработят своя продукт придобиват оценка от 1 млрд. долара. Според сайта TechCrunch на всеки два дни се раждат 3 "еднорога".
Днес в света има над 1000 стартиращи технологични компании(еднорози) оценени на 1 млрд. долара още през първата им година. Всъщност на всеки два дни се раждат приблизително три „еднорога".
До този момент в България имаме само една подобна компания, в лицето на PayHawk, която обяви официално, че е оценена на 1 млрд. долара. Освен нея заради благоприятния бизнес климат редица технологични компании разполагат своите офиси и инвестиции на наша земя. Това със сигурност може да потвърди тезата, че поне още няколко бъдещи „еднорога“ раздвижват технологичната екосистема у нас.
Но това не винаги е било така…
За първи път терминът еднорог е използван от рисковият инвеститор от Калифорния Айлийн Лий, което се случва преди около девет години
Преди около девет години рисковият инвеститор от Калифорния Айлийн Лий въведе термина „еднорог“, за да опише тези частни стартиращи компании, които достигнаха оценка от 1 милиард долара, пише Boston Globe.
По това време Лий открива само 39 компании, които отговарят на квалификацията, включително 14, които все още не са станали публични, като от тогава терминът се превърна в основен етап и ключова маркетингова модна дума за стартиращи фирми.
Тогава това беше изключително постижение и истинско признание за успех, което сигнализира на клиентите, партньорите, служителите, че тази компания трябва да бъде взета на сериозно.
Списъкът включваше Pinterest, Uber, Square и Airbnb, като всички те продължават да влияят активно върху начина, по който живеем и работим и днес. Но дори в първият списък с еднорози имаше някои компании, които не издържаха теста на времето, като Fab.com.
Статусът „еднорог“ на нашият пазар е изключително ново понятие, но в силни пазарни икономики то не е достатъчно да опише постоянния растеж в иновациите.
Сайтовете Protocol и TechCrunch, които следят обстойно пазарите, в които оперират стартъпи, казват, че предприемачите и инвеститорите използват нова терминология, с която да опишат успехите си.
Лидерите на тези бързо развиващи се компании търсят ново име за успеха си, който да е символ на лидерство на пазара, качествени показатели или трайна издръжливост. И точно това налага появата на „кентавъра“…
Какво е „кентавър“?
През последните шест месеца имаше огромен срив в стойността на акциите на технологичните компании. Тогава всички тези еднорози все още ли струват 1 млрд. долара? Трудно е да се каже.
От компанията Bessemer Venture Partners споделиха намерението си да изоставят термина и да погледнат на технологичната сцена през различен обектив. Тяхната идея е да заменят стартиращия еднорог със стартиращия „кентавър“.
В древногръцката митология кентаврите са същества получовеци и полуконе. В своето значение думата съдържа и представката „цент“, идваща от латинското centum за сто в изписването си на латински и английски – centaurs.
Идеята на Bessemer е да се съсредоточиm върху основите на бизнеса, а не върху оценката.
Така че по тяхната класификация „кентавърът“ е стартъп с поне 100 млн. долара годишни приходи. В света има само около 150 стартиращи „кентаври“.
Кент Бенет, партньор в офиса на Bessemer в Кеймбридж, смята, че фокусът върху еднорозите може да е подпомагал надценяването на стартиращите фирми.
„Когато кажете на предприемач в ранен етап, че ще стане знаменитост и ще му е по-лесно да наема хора и да привлича интерес, ако успее да бъде оценен като „еднорог“, те правят това приоритет“, каза Бенет. „Смятаме, че се насочваме към свят, който ще бъде много по-свързан с основите на бизнеса.“
И въпреки падащия фондов пазар, приходите на много стартиращи компании все още растат, което означава, че броят на „кентаврите“ може да нарасне, дори ако оценките се свиват. „Раждаемостта на кентавърите“ все още бележи стабилен ръст“, каза Бенет.
52 % от лондончани не смятат, че коронацията трябва да се плаща от данъкоплатците
Дизайнът се основава на руска междуконтинентална балистична ракета
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса