В каква валута ще са промоциите в магазина, когато приемем еврото и как ще се връща ресто?
Кога левът ще престане да бъде средство за плащане?
Всичко започна с: „Искам да напиша игра, която бих искал да играя“, казва едният от създателите й
Компютърните игри са бизнес област, която се развива главоломно през последните години, а тази история дава един доста различен поглед. За неочаквания успех и труда, който се крие зад него.
Dwarf Fortress. Тази игра е достигнала версия 0.50.04, защото твърди, че наподобява… именно 50,04% от истинския живот! За своите 20 години си е спечелила огромен брой запалени фенове и си е извоювала култов статус. Смята се, че именно тя е вдъхновила създателите на Minecraft, който просто е нейно по-разбираемо продължение.
Създават я двама братя мечтатели, които две десетилетия полагат упорит труд, за да я запазят безплатна, докато един ден… се превръщат в милионери. Но как?
На игра като на игра
„Ако веднъж се пристрастиш, се оказваш в един огромен, обгръщащ, жив свят“, твърди New York Times. „Трябва да си играл Dwarf Fortress, за да разбереш напълно лудостта на създателите. И на най-върлите ѝ фенове“, пише Wired.
Каква ли е тази игра?
Ами, със сигурност доста шантава и не бихте се запалили веднага по нея, ако я видите в натуралния ѝ вид. „Крепостта на джуджетата“, гласи заглавието на български.
Тарн Адамс и брат му Зак от малки се увличат по програмирането и знаят, че един ден ще го превърнат в своя професия. „Бях от онези деца, които веднага, щом се приберат от училище, сядат на компютъра“, спомня си Тарн. Двамата създават първата си игра в 5-и клас. Казват, че винаги са го правили, за да играят сами. Да имат игри, които са достатъчно сложни и интересни, за да ги увлекат.
Първоначално Тарн започва „Крепостта на джуджетата“ през октомври 2002 г. като малък страничен проект, който ще е готов след 2 месеца. Скоро обаче се оказва, че играта ще се превърне в нещо много, много по-мащабно.
Да си играеш с късмета
От самото начало братя Адамс вземат решение, че Dwarf Fortress ще е безплатна, а проектът ще се издържа единствено от даренията на феновете. Цели 20 години мечтата им се изпълнява, макар че в някои моменти едва свързват двата края.
През първите 5 месеца даренията са само $300, едва стигат, за да се покрие хостингът. После малко по малко парите започват да растат, задържат се на приемливи нива, които им позволяват да оцелеят с тях, но далеч не стигат изумителни висоти.
През 2011-а Тарн отказва изкусителната показа за работа от голяма компания за компютърни игри, по-късно двамата получават предложение да продадат Dwarf Fortress срещу $300 000. Смело отказват и днес със сигурност не съжаляват. Защото, внезапно и неочаквано, съвсем отскоро двамата са милионери!
Идеята за неочакваното развитие идва от феновете. Братята така и не са успели да натрупат пари дори за медицински застраховки, а почитателите на играта настояват, че е важно да се погрижат за здравето си, защото годините летят.
Тарн и Зак се съгласяват в проекта да се включи дизайнер, който да придаде малко по-издържат вид на примитивната графика и проектът да бъде пуснат за продажба на платформата Steam. Като в същото време по-„неукрасеният“ вариант на играта си остава и в безплатна форма на основния сайт.
Който играе, ще спечели
Кога левът ще престане да бъде средство за плащане?
Под собствеността на Мъск X е активно рекламиран като алтернатива на традиционните медии
Евентуална американска собственост върху "Северен поток 2" ще осигури лост в мирните преговори с Русия, според него