
В тази балканска страна заплатите на сервитьорите надхвърлят 1000 евро
Ето колко печелят сезонните работници
България е една от най-изгодните дестинации в Европа
Покупателната способност на еврото – т.нар. „ваканционно евро“ – е важен индикатор при избора на дестинация за лятната почивка през 2025 г. В условия на геополитически кризи, висока инфлация и покачващи се цени на енергията, стойността на „ваканционното евро“ влияе значително върху решението къде да пътуваме.
Според анализ на Bank Austria, България е една от най-изгодните дестинации в Европа, като предлага около 75% по-висока покупателна способност спрямо Австрия. Това означава, че със 100 евро в България може да се купят стоки и услуги на стойност, еквивалентна на 175 евро в Австрия.
Други страни с по-висока покупателна способност спрямо Австрия са Румъния (около 50% повече), Чехия и Словакия (около 30%), както и Полша и Кипър (около 20%). Сред най-популярните дестинации за почивка Унгария излиза най-изгодна – с 50% по-голяма стойност от Австрия. Португалия и Испания предлагат около 30% повече, а Гърция и Словения – около 20%. Хърватия и Италия са с около 10% по-изгодни, докато Германия, Франция и Турция предлагат сходна покупателна способност с Австрия.
В същото време в Обединеното кралство и САЩ стойността на ваканционното евро е по-ниска – с около 10% и 20% съответно, въпреки поскъпването на еврото. Най-скъпа остава Швейцария, където за 100 евро се получават стоки и услуги на стойност само 67 евро.
Спрямо лятото на 2024 г. стойността на ваканционното евро леко е намаляла – с около 1%, поради по-висока инфлация в някои държави спрямо Австрия. В Турция спадът е най-голям – около 20%, поради 35% инфлация и 27% девалвация на валутата. Други дестинации като Германия, Франция, Италия, Гърция и Испания стават незначително по-евтини в сравнение с Австрия.
Благодарение на силното евро, ваканционното евро има по-висока стойност в Унгария, САЩ и особено в Канада. В Южна и Централна Америка покупателната способност се увеличава средно с около 7%, като в Мексико и Бразилия е съответно 14% и 9%. В Австралия и Нова Зеландия туристите могат да разчитат на около 10% по-голяма стойност през 2025 г. спрямо Австрия.
Експертите подчертават, че ваканционното евро е само един от факторите при избора на дестинация и не трябва да замества здравните и други аспекти на безопасност. Освен това, данните са средни стойности и може да има значителни различия в отделни региони и продукти.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Ето колко печелят сезонните работници
Превалутирането не трябва да води до необосновано увеличение
Зависимостта на Европа от втечнен природен газ (LNG) я прави уязвима