„Ние не сме Дисниленд": Възмущение в Рим заради „гладиаторските“ битки на Airbnb в Колизеума
Туристи ще могат да участват в инсценирана битка в гладиаторско облекло
Размерът на глобалния флот от частни самолети се е увеличил със 133% през последните две десетилетия
Глобалният флот от частни самолети се е удвоил през последните две десетилетия като през 2021 г. и 2022 г. са поставени нови рекорди в индустрията , според нов доклад на Института за политически изследвания на САЩ, цитиран от CNN.
Според доклада, публикуван през май 2023 г., частните самолети отделят най-малко 10 пъти повече замърсители от търговските самолети на пътник, което непропорционално допринася за въздействието на авиационния сектор върху климата.
Нещо повече, докато приблизително един от всеки шест полета, обслужвани от Федералната авиационна администрация, е частен, секторът допринася само с 2% от данъците, които основно финансират агенцията.
На фона на тези тревожни данни един собственик на частен самолет решава да намали вредното влияние. Стивън Принс, заместник-председател на Patriotic Millionaires – група богати американци, настояващи за по-високи данъци, се отказва от своята Cessna 650 Citation III.
Той решава да се откаже от самолета - среден корпоративен самолет за дълги разстояния с място за до девет пътника - след като научава колко по-интензивни въглеродни емисии отделят частните самолети, в сравнение с търговските.
„Бях поразен от факта, че заради това, че бях толкова влюбен в пътуването с частен самолет, бях готов да игнорирам каква ужасна пародия извършвах върху околната среда и бъдещите поколения“, казва той пред CNN. „Просто не мога да продължа да правя това“, казва той.
Принс е притежавал половин дузина частни самолети преди последния си самолет - Citation III, който е най-големият и най-скъпият за експлоатация, който някога е имал – само текущите разходи възлизат на около 275 хил. до 300 хил. долара на година.
„Това е абсолютно най-добрият начин за пътуване. Но ще се откажа. Просто се връщам към летенето с търговски самолети, колкото и да презирам процеса, след като летях само с частния си самолет през последните шест или седем години“, казва той. „Дълги опашки, отменени полети, изгубен багаж – презирам всички неща, които вървят с това. И когато летите в първа класа, също не е евтино. Но взех решението си още през март тази година. И аз се придържам към него, продавам го, просто ще се отърва от него“.
В момента Cessna струва около 1 млн. долара. Всъщност Принс няма да се откаже напълно от пътуването с частен самолет.
„Имам приятел, който ще ми даде на лизинг неговия по-малък самолет“, казва той, „Това е двойно турбо, което изгаря около една четвърт от количеството гориво на Cessna – и аз ще го използвам само два или три пъти годишно, за да отида в резерват за лов на фазани в северозападната част на Небраска. Той допълва, че няма никакво намерение да убеждава други милионери да се откажат от самолетите си.
„Когато разговарям с моите консервативни, богати приятели, със сигурност не се колебая да им кажа, че те трябва да направят същото“.
Принс обаче вярва, че богатите хора в САЩ трябва да плащат повече данъци. „Мисля, че всички ние в американското общество не плащаме толкова, колкото трябва“, казва той.
Институтът за политически изследвания докладва, че се застъпва за по-високи данъци както върху продажбите на частни самолети, така и върху горивото.
Авторите препоръчват 10% данък върху продажбите на използвани самолети и 5% на нови, както и данък върху горивото.
Като пример в доклада се отбелязва, че Илон Мъск – един от най-активните потребители на частни самолети в САЩ – би платил допълнителни 3,94 млн. долара данъци при тези предложени условия.
Авторите на доклада изчисляват, че той е закупил нов самолет, предприел е 171 полета (приблизително един през ден), изразходвал е над 220 000 галона реактивно гориво и е създал 2100 тона въглеродни емисии през 2022 г. – 132 пъти повече от емисиите на средния американец.
„Частните самолети са отражение на нарастващото неравенство и концентрацията на богатство и власт в много малко ръце“, казва Чък Колинс, един от авторите на доклада, пред CNN.
„От екологична гледна точка трябва да декарбонизираме авиационния сектор“. Колинс добавя, че изграждането на частна авиационна инфраструктура трябва да спре напълно, тъй като тази форма на транспорт трябва да бъде премахната.
Размерът на глобалния флот от частни самолети се е увеличил със 133% през последните две десетилетия, от 9 895 самолета през 2000 г. до 23 133 в средата на 2022 г., според доклада.
Междувременно в Европа държави, включително Франция и Ирландия, призоваха европейските политици да затегнат регулациите около частните самолети, за да ограничат използването им. През април летище Схипхол в Амстердам обяви, че обмисля пълна забрана на частните самолети на територията му.
Туристи ще могат да участват в инсценирана битка в гладиаторско облекло
Не забравяйте да следите за тези въпроси, които интервюиращият може да използва, за да ви изпита
Данните на комисията по стоковите борси и тържищата показват още, че килограм краве сирене струва 11.39 лв, а кашкавал "Витоша" 17.23 лв.