Три причини поради, които блокирането на Шанхай има значение за световната икономика

Свят
 

Все още Китай се бори да овладее огнището на COVID-19 в Шанхай

Все още Китай се бори да овладее огнището на COVID-19 в Шанхай, въпреки 17-дневното блокиране, което държи 25 млн. жители в капан у дома, съобщава CNN.

Разположен на източния бряг на Китай, Шанхай е най-големият и богат град в страната и един от най-големите метрополиси в света. Заедно със съседния град Куншан, който беше затворен по-рано този месец, той играе огромна роля в глобалната икономика.

Без никакви признаци, че китайското правителство е готово скоро да облекчи ограниченията, загрижеността за икономическите щети, които причиняват, нарастват и ударните вълни, които продължителното блокиране ще изпрати по целия свят.

Шанхай е епицентърът на настоящата епидемия от COVID-19, но не е единствен - анализатори изчисляват, че в 45 китайски града имат пълно или частично блокиране, което засяга една четвърт от населението и около 40% от икономиката.

Ето три причини, поради които останалата част от света също трябва да наблюдава Шанхай отблизо:

Бизнес и финанси

Шанхай има най-големия БВП от всички китайски градове - 4,32 трлн. юана (679 млрд. долара), третият по големина фондов пазар в световен мащаб по стойност на компаниите, които търгуват там, и петият най-голям по брой милиардери в света.

Шанхай е и най-привлекателната дестинация за международен бизнес в континентален Китай.

До края на 2021 г. повече от 800 мултинационални корпорации са създали регионални или национални централи в Шанхай, според градските власти.

Сред тях 121 са компании от Fortune Global 500, включително Apple, Qualcomm, General Motors, Pepsico  и Tyson Foods.

Повече от 70 000 чуждестранни компании имат офиси в града, като повече от 24 000 са японски, според данни на японското правителство.

С обща пазарна капитализация от 7,3 трлн. долара Шанхайската фондова борса, създадена през 1990 г., изпреварва само Ню Йорк и Лондон. Търговията продължава въпреки блокирането, но някои банки и инвестиционни фирми молят служителите да спят до бюрата си, за да поддържат функционирането на пазара.

Пулът от компании, изброени в Шанхай, е силно фокусиран върху големи държавни предприятия, които играят централна роля в китайската икономика. Те включват най-скъпата компания, производител на алкохол в света Kweichow Moutai, банкови и застрахователни гиганти като ICBC и China Life Insurance и държавна петролна компания PetroChina (PCCYF).

Снимка: SMG
Търговия и логистика

Шанхай представлява 3,8% от БВП на Китай. Но той има много по-висок дял - 10,4% - от търговията на Китай с останалия свят, според официалната статистика за миналата година.

Пристанището в Шанхай е най-натовареното в света за контейнерен трафик. Той е преместил 47 млн. 20-футов еквивалент товар през 2021 г., четири пъти повече от обема, обработван от пристанището на Лос Анджелис. Това представлява 16,7% от общите контейнерни превози в Китай миналата година.

Шанхай също е основен авиационен център в Азия. Летищата в града – международно летище „Пудонг“ и летище „Хонгцяо“ – обслужва 122 млн. пътници през 2019 г., което прави града четвъртия най-натоварен център в света след Лондон, Ню Йорк и Токио.

Епидемията от COVID-19 влоши закъсненията в пристанищата и наложи спирането на много пътнически полети, което доведе до покачване на цените на въздушния товар и още по-голям натиск върху глобалните вериги за доставки.

Пристанището в Шанхай продължава да функционира, но данните от индустрията, публикувани в края на март, показват, че броят на плавателните съдове, които чакат за товарене или разтоварване, е нараснал до рекордно високо ниво. Държавните медии също така съобщават, че много шофьори на камиони се борят да вкарат контейнерите и да излязат от пристанището навреме поради ограниченията за пътуване.

Производство и технология

Районът на Шанхай, който включва Куншан и няколко други източни града, е основен производствен център за индустрии от автомобили до полупроводници.

Volkswagen и General Motors управляват фабрики в Шанхай в партньорство с държавния автомобилен производител SAIC Motor. Шанхай също е дом на първата гигафабрика на Tesla в Азия. Американският производител на електрически превозни средства достави повече от 65 хил. автомобила от фабриката си в Шанхай миналия месец, което го прави най-продаваната марка електромобили в Китай.

През януари Ford стартира своя шести глобален дизайнерски център в Шанхай, подчертавайки жизнеността на града и нарастващия брой млади китайски дизайнери със смесица от „свежо мислене, местни познания и глобална перспектива“.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст