
След митата на Тръмп: Кои продукти могат да имат по-ниски цени в ЕС?
Може ли да има полза от наложените мита?
Президентът на САЩ Доналд Тръмп разтърси фондовите пазари след голямото съобщение за мита. Европейският съюз ще се сблъска с 20% мито върху износа си за Съединените щати. По-високи тарифни ставки ще се прилагат за Китай (34%), Япония (24%), Индия (26%), заедно с други нации.
Но докато износителите се подготвят за удар, шокиращият ход от Вашингтон може да не доведе до икономически затруднения за потребителите. Всъщност това може да доведе до по-евтини стоки у дома, поне в краткосрочен план, съобщава Euronews.
Износът на ЕС
Според Европейската комисия Европейският съюз е изнесъл стоки за 503,8 милиарда евро за Съединените щати през 2023 г. и е внесъл 347,2 милиарда евро, което води до търговски излишък от 156,6 милиарда евро. Картината се променя, когато става въпрос за услуги, като Европа внася 427,3 милиарда евро и изнася 318,7 милиарда евро. Голям дял от вноса на услуги е свързан с американските технологични гиганти.
Въпреки това ЕС все още поддържа положителен общ търговски излишък със САЩ
Този фон има значение. Ако САЩ наложи обща тарифа от 20% върху стоките от ЕС, тежестта на въздействието пада непропорционално върху европейските износители. При равни други условия европейските продукти току-що станаха с 20% по-скъпи на един от най-важните им пазари – рискувайки значителна загуба на конкурентоспособност.
Колело Parmigiano Reggiano от Италия или бутилка френско вино, например, внезапно ще носи 20% надценка за американските потребители.
По-специално, европейските автомобили могат да бъдат силно засегнати. Тъй като митата върху автомобилите вече са 25%, допълнителните 20% биха могли да ги направят неконкурентоспособни, потенциално напълно да ги отстранят от шоурумите в САЩ.
От свиване на износа до вътрешен излишък
САЩ представляват приблизително 12% от общия износ на ЕС, което означава, че заместването на това търсене за една нощ е почти невъзможно.
Тъй като търсенето в САЩ намалява, запасите могат да се натрупат в Европа и другаде. Това означава повече стоки, налични за вътрешния пазар, което от своя страна може да доведе до отстъпки и по-ниски цени за европейските потребители. В краткосрочен план това може да подтикне фирмите да разтоварят излишните запаси на вътрешните пазари, подхранвайки ценова конкуренция и потенциални отстъпки.
В същото време европейският пазар рискува да бъде наводнен от стоки, пренасочени от други големи държави износители като Китай, Япония и Индия, които също са изправени пред стръмни търговски бариери в САЩ.
Кои продукти могат да имат по-ниски цени?
Търговският излишък на Европа със Съединените щати е силно концентриран в шепа ключови сектори. Фармацевтичните продукти водят пътя, отчитайки излишък от 57 милиарда евро, следвани плътно от превозните средства с 44 милиарда евро, според данни на Международния търговски център.
Производството на напитки допринася с още 8 млрд. евро, докато корабите и лодките добавят 5,4 млрд. евро. Луксозните стоки – включително кожени изделия, облекло и обувки – осигуряват общ излишък от 9 милиарда евро. Ако търсенето от американския пазар отслабне, тези сектори рискуват да натрупат непродадени запаси.
В краткосрочен план европейските потребители могат да се възползват от по-ниски цени на фармацевтични продукти, превозни средства, дрехи и дори храни и напитки.
Реалните инфлационни рискове засега остават умерени
Един от основните стимули за инфлация в Европа през последните години са разходите за енергия, тъй като блокът остава силно зависим от вноса на енергия.
През 2024 г. Европа е внесла енергийни продукти за 700 милиарда евро включително суров нефт, природен газ и рафинирани горива, което води до търговски дефицит от 346 милиарда евро в сектора.
И все пак ранните пазарни реакции на тарифите на Тръмп предполагат, че инфлационните страхове, свързани с енергията, намаляват, а не се ускоряват.
В обобщение, американските продукти представляват по-малка част от европейските потребителски кошници в сравнение с обратното. Европейските потребители могат изненадващо да се окажат на печелившата страна на една иначе горчива световна търговска война.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN