
Азербайджан добива по-малко петрол тази година
През разглеждания период са изнесени 11,6 милиона тона петрол и кондензат, което представлява спад от 2,52%
Първоначалната сделка за 737 MAX 10 беше сключена през 2022 г. на авиошоуто във Фарнборо
В края на май 2025 г. Qatar Airways официално отмени поръчката си за 25 самолета Boeing 737 MAX 10, с което постави край на краткотрайния си ангажимент към този модел. Решението беше потвърдено от новия главен изпълнителен директор на авиокомпанията Бадр Мохамед Ал Меер в интервю за Bloomberg, като то идва на фона на значително закъснение в сертифицирането на модела и мащабна нова сделка с Boeing за широкофюзелажни самолети.
Първоначалната сделка за 737 MAX 10 беше сключена през 2022 г. на авиошоуто във Фарнборо, в разгара на конфликта между Qatar Airways и Airbus. След като авиокомпанията временно спря експлоатацията на всичките си A350 поради дефекти по фюзелажа и заведе дело за 600 млн. долара, отношенията между двете компании достигнаха дъното. Тогавашният ръководител на Boeing Commercial Airplanes, Стан Дийл, изтъкна 737 MAX 10 като перфектно решение за регионалната мрежа на Qatar. Но проблемите със сертифицирането на самолета, чието влизане в търговска експлоатация се отлага до най-рано 2026 г., разколебаха авиокомпанията и в крайна сметка доведоха до окончателно оттегляне.
Qatar Airways далеч не е единственият клиент, разочарован от забавянията на MAX 10. Големи американски превозвачи като United Airlines, Delta и American Airlines също изразиха загриженост. Главният търговски директор на United, Андрю Ночела, заяви, че очаква реални доставки едва през 2027–2028 г., което поставя под въпрос ангажимента на авиокомпанията към модела. Много от операторите обмислят да преобразуват поръчки или да преминат към алтернативи, докато Boeing остава под натиск да ускори процеса на сертифициране, предава Times of India.
Междувременно отношенията между Qatar Airways и Airbus бяха стабилизирани. В началото на 2023 г. двете компании постигнаха споразумение за уреждане на съдебния спор, като Airbus се съгласи да подмени или поправи засегнатите A350. Qatar от своя страна възстанови поръчките си за 50 A321neo и част от флотилията A350. Това възобновяване на сътрудничеството постави Airbus в силна позиция да отговори на нуждите на Qatar Airways в сегмента на теснофюзелажните самолети.
Докато Boeing губи позиции в този сегмент, компанията компенсира със сделка от исторически мащаб. В началото на юни 2025 г. Qatar Airways обяви, че ще закупи 130 самолета Boeing 787 Dreamliner и 30 от новия Boeing 777-9, с опции за още 50 машини. Потенциалната стойност на тази сделка достига внушителните 96 милиарда долара, което я прави най-голямата в историята на авиокомпанията. Ал Меер поясни, че фокусът сега пада изцяло върху дългосрочната широкофюзелажна стратегия на превозвача, като заяви, че „Qatar не поръчва самолети на части, а в контекста на цялостна, добре премислена стратегия“.
Airbus остава водещият производител за теснофюзелажната й част, докато Boeing ще доминира при далечните маршрути със своя 787 и 777. Главният изпълнителен директор потвърди, че още от 2026 г. авиокомпанията започва да получава новите A321neo, които ще се използват изцяло за кратки и средни маршрути. В същото време доставките на A350-1000 продължават, а нови потенциални поръчки към Airbus не са изключени.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
През разглеждания период са изнесени 11,6 милиона тона петрол и кондензат, което представлява спад от 2,52%
Европа бърза да инвестира в изкуствен интелект, за да не изостава в критичните технологии
Ето как да разпознаете измамното съобщение