Накъде върви инфлацията и какво поскъпва през октомври?
Краставиците и цитрусите поевтиняват най-много
По-точно обяснение на термина датира от началото на 60-те години
Тази година Черният петък ще започна на 29 ноември. По традиция обаче в България шопингът и намалените цени започват седмица по-рано - 15 ноември. Всички се редят на дълги опашки само и само да стигнат до желаната стока, но замисляли ли сте се откъде идва наименованието?
Защо Черен петък?
Мнозина смятат, че терминът произлиза от концепцията, че фирмите работят на финансови загуби или са „на червено“ до деня след Деня на благодарността, когато огромните разпродажби най-накрая им позволяват да реализират печалба или ги „на черно“. Това обаче е невярно.
По-точно обяснение на термина датира от началото на 60-те години на миналия век. Тогава полицейски служители във Филаделфия започват да използват фразата „Черен петък“, за да опишат хаоса, който се получи, когато голям брой крайградски туристи идват в града. По данни на Britanica посещението им е с цел да започнат ваканционното си пазаруване. Огромните тълпи създават главоболие на полицията, която работи на по-дълги смени от обикновено, докато се справя със задръствания, катастрофи, кражби от магазини и други проблеми.
История, която не е свързана с пазаруването
В исторически план Черният петък има още едно обяснение, което не е свързано с пазаруването. През 1869 г. финансистите от Уолстрийт Джей Гулд и Джим Фиск се опитаха да овладеят националния пазар на злато на Нюйоркската златна борса, като изкупиха колкото се може повече от благородния метал с намерението да изстрелят цените до небето. В петък, 24 септември, намесата на президента Юлисес С. Грант доведе до пропадането на плана им. Фондовият пазар моментално се срина, пращайки хиляди американци във фалит.
Новото значение
В рамките на няколко години терминът Черен петък се вкорени във Филаделфия. Градските търговци се опитаха да придадат по-хубаво лице на деня, като го нарекоха „Великия петък“.
Фразата „Черен петък“, която означава положителен тласък в продажбите на дребно, не се разраства в цялата страна до края на 1980 г., когато търговците започват да разпространяват разказа за печалба от червено към черно. Черният петък е описан като деня, в който магазините започват да реализират печалба за годината и като най-големия ден за пазаруване в Съединените щати. Всъщност повечето магазини отбелязват най-големите си разпродажби в събота преди Коледа.
Към днешна дата терминът е променян в зависимост от маркетинг стратегията на компаниите. Много често може да срещнте "Черен ноември", "Черна седмица" и други.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Краставиците и цитрусите поевтиняват най-много
Вулкан изригна на 3 ноември и все още създава проблеми
Той и съпругата му използвали множество сложни техники за изпиране на пари