Това са най-честите измами покрай Черния петък

Измамите след онлайн покупки ще се увеличават, предупреждават от „Ние, потребителите“

 

Едно от нарушенията в кампаниите Черен петък е да се обявява процент сумарно събран между два различни типа намаления. Например търговец е провел есенно намаление и един месец е продавал стоките си с 30% отстъпка. За Черния петък той иска да намали цената с още 20%.

Ако между края на есенното намаление и Черния петък няма разстояние от 30 дни и търговецът събере механично 30% плюс 20% и посочи 50% намаление, ще бъде в нарушение на закона, съобщава БНР. Размерът на отстъпката трябва да се изчисли от цената преди първото намаление. За това предупреждава основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова и даде конкретен пример: „От 29 октомври до 28 ноември има 30% есенно намаление на телевизор за 1600 и той се продава за 1120 лв. От 29 ноември търговецът обявява Черен петък и решава да намали телевизора с още 20% и да го продава за 896 лв. Коректното изчисление на процента на отстъпката следва да бъде от нейната цена преди първото намаление и да е - 800 лв“, разяснява експертът по потребителски права и добавя, че в този случай клиентът губи близо 100 лв.  

„Друг трик е да се предлагат големи отстъпки за телевизори, лаптопи, хладилници и печки, които не са с най-доброто съотношение цена-качество. Когато потребителят вижда, че нещо е намалено с 60%, разглежда го, ако не го купи директно, вижда, че не го устройва и се насочва към друг модел, който обаче не е с толкова висока отстъпка“, разказва още Руменова. Затова тя препоръчва при покупка на техника да се обръща внимание на съществените характеристики и техническите параметри.

Понякога търговците обявяват например 70% отстъпка за обекта или за електронния магазин, но се оказва, че всъщност намалението важи само за част от стоките. Това подвежда потребителите, които вече почти са взели решение да си купят нещо и могат да направят непланирана покупка в ущърб на икономическите им интереси.

"Друго, което прави впечатление, не само покрай кампаниите за Черен петък, но и тогава, е че търговците се опитват да поддържат впечатлението, че непрекъснато стоките им са в намаление. Днес намаляват 10 артикула, утре други 10, защото по закон намалението не може да продължава повече от един месец, но не може да е по-късо от един работен ден. Фактически за по един ден или за една седмица те имат 10 артикула, които са с намаление и заради тях потребителите влизат в търговския обект. Ако не си харесат нищо намалено, е по-вероятно да си купят друго. Това е просто маркетингов трик, който, ако не е придружен с други похвати, вероятно не може да се окачестви като нелоялна практика“, казва още Габриела Руменова.

Онлайн измамите след е-покупки ще се увеличават

Зачестяват измамите с източени средства от сметки на потребители след покупки от електронни магазини извън Европейския съюз, предупреждават от онлайн платформата „Ние, потребителите“. 

Последният нашумял случай е свързан с изтеглянето на над 1000 лв. от сметката на потребител, пазарувал от чужд сайт.  

Габриела Руменова от „Ние, потребителите“ препоръчва винаги да правим проверки, да се съмняваме, да не следваме връзки просто защото някой ни приканва да го направим, а да се информираме кой изпраща линка. В зависимост от случая, да се свържем с търговеца, от който сме пазарували, или с куриерската служба, от която очакваме доставката.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст