
ЕК иска плаващ таван на цената на руския петрол с 15% под световните цени
Целта е да се ограничи възможността на Русия да финансира войната в Украйна
Гигантът BYD инвестира 32 млрд. форинта за разширяване на завода в унгарския град Комаром
Унгария се превръща в ключов пункт за китайски инвестиции в електромобилната индустрия, като последните новини го доказват. BYD обяви мащабно разширяване на базата си в Комаром, насочено към тройно увеличаване на капацитета за производство на електрически автобуси и камиони – от сегашния обем до 1 250 превозни средства годишно. Инвестицията от 32 млрд. форинта (82 млн. евро) ще бъде съпроводена от държавна помощ в размер на 3.1 млрд. форинта (7.95 млн. евро), а проектът ще разкрие около 620 нови работни места. На територията ще бъде изграден и изследователски R&D център, затвърждавайки амбициозната визия на страната като център за зелени иновации. *
Разширението следва същата линия, по която BYD вече изгражда първия си европейски електроавтомобилен завод в Сегед, планиран да започне производство през есента. Това е част от по-широк стратегически стремеж на правителството на премиера Орбан да превърне Унгария в европейски хъб за китайски инвестиции – страната е приела близо една трета от всички китайски преки чуждестранни инвестиции в Европа през 2024 г., вляли се чрез 64 големи проекта.
CATL отхвърля слуховете за спиране – проектът под технологична ревизия
В същото време се появиха медийни публикации, че китайската CATL е спряла втората фаза на завода си за батерии в Дебрецен. Опозиционни медии и проекти с екологична насоченост писаха за срив, но компанията отрече, посочвайки, че „преразглежда технологичния и времеви график на етапа“, но не е отказала изпълнението на трите фази на проекта. Първата фаза напредва и целта е първото съоръжение да стартира производство възможно най-скоро.
Поглед напред
Унгария се превръща в ключов център на китайската експанзия в електромобилната индустрия в Европа. Докато BYD ускорява с нови проекти, CATL играе по-организирано и адаптира стратегията си спрямо технологичните темпове и пазарната ситуация. Китайските компании са от стратегическо значение за регионалната икономика, но предизвикват и критики – екологични групи алармират за рискове за водните ресурси, потребление и обществена устойчивост, докато политици на изразяват притеснения относно финансова зависимост и външен контрол.
За Унгария това е шанс да създаде нова индустриална екосистема, защитавайки работни места и технологии. Но ЕС и местни активисти призовават за баланс: залагане на чисти производства, споделяне на знания с европейски партньори и ограничаване на вредните екологични последици.
Китайският отпечатък в Унгария става все по-дълбок
Унгария затвърждава своята позиция като официална европейска дестинация за китайски инвестиции в електромобили и батерии. След BYD в Комаром и Сегед, като и CATL в Дебрецен, държавата се очертава като основен стратегически партньор на Китай въпреки европейските политики, които призовават към намалена зависимост от Пекин.
* Автор: Цветан Кръстев
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Целта е да се ограничи възможността на Русия да финансира войната в Украйна
Как правилно да съхранявате основни хранителни продукти
Различни фактори влошиха строителната активност в много страни