Инфлация: Как французите се справят с нарастващите цени

Свят
 

Близо 50% от тях признават, че са намалили потребителските си разходи в сравнение с това, което са очаквали в началото на годината

Близо 50% от французите признават, че са намалили потребителските си разходи в сравнение с това, което са очаквали в началото на годината

Това е едно от многото последствия от инфлацията. Французите все повече сравняват цени и използват приложения, изброяващи отстъпки, за да спестят пари. Те искат да намерят най-евтината кошница и да открият значителни промоции за ежедневни продукти. След войната в Украйна и спада на покупателната способност „французите обръщат много внимание на цените и промоциите“, уверява Франк Лехуеде от Изследователския център за проучване и наблюдение на условията на живот (Crédoc).

Според INSEE (Национален институт за статистика и икономически изследвания) увеличението на цените на храните през миналия месец възлиза на 4,3% за една година. Според проучването „Потребителски тенденции“, проведено от Crédoc през март, общо 56% от французите „сравняват цените в интернет“, когато купуват продукт, а 92% от тях го правят „като цяло“ (в интернет или в магазините).

Т.е за повече от половината французи глобалната мрежа се е превърнала в основен инструмент в спестяването на пари посредством директна информация от магазините, както и чрез различни приложения.

В допълнение, един на двама французи (48%) казват, че „намаляват потребителските си разходи в сравнение с това, което са очаквали в началото на годината“. Франк Лехуеде твърди, че това е пряка последица от покачването на цените. Най-често това се отнася за „семейства  и домакинства с ниски доходи“, уточнява той.

 „Никой не е против спестяването на пари“

Но за Гийом Дюран директор в Shopmium (приложение за връщане на пари, което позволява на потребителите да възстановят парите си за част от направените покупки от магазина), „никой не е против спестяването на пари“. 30% от потребителите на приложението са от CSP+(акроним, използван главно в маркетинговите и икономически анализи, за обозначаване на най-привилегированите социално-професионални категории във Франция), добавя той. „Преди виждахме промофилите, които имаха папки, пълни с промоционални ваучери, сега този профил отстъпва място на средния потребител“, който иска да оптимизира бюджета си за храна.

Приложението Shopmium, което позволява на партньорските марки да предлагат отстъпки на своите потребители, наскоро отбеляза увеличение в броя на абонатите си. В края на март 2022 г. компанията наброява  7 милиона потребители, което съответства на 23% увеличение на регистрациите през това тримесечие в сравнение с първото тримесечие на 2021 г. Общо 4,5 милиона евро са възстановени на потребителите на Shopmium през 2021 г. „Отстъпките ви позволяват да продължите да се забавлявате“, според Гийом Дюран, който потвърждава, че „снаксовете“ винаги се купуват, дори ако са по-малко нужни от другите храни.  

Потребителите се изкушават по-малко, когато пазарауват по интернет

Същото наблюдение е направено и във France Verif, търговски асистент, предлагащ сравнение на цените. Платформата, която има 450 000 потребители, между април и май 2022 г. отбеляза наплив на търсения за „най-добри цени, купони за отстъпка или ваучери“ в хранителния сектор: +81% (72% от всички сектори взети заедно), според нейния служител по комуникациите. Къде да търсим добри оферти? Интернет „може да се разглежда като най-добрият начин за намиране на бизнес, предлагащ конкурентни цени за определен продукт“, твърди той. Търсенето на ниски цени може да изглежда по-лесно онлайн, но по отношение на храните „67% от общите търсения се отнасят до ваучери, които да бъдат изкупени физически в  магазините“, а не в интернет.

Значителното завръщане на клиентите към физическите магазини след края на здравните мерки оказа леко негативно вляниев  върху електронната търговия с храни, като тя спадна с 4,3% през първото тримесечие на 2022 г., според участниците в панела.

Според специализираната изследователска фирма IRI, потребителите, пазаруващи онлайн, са склонни да контролират по-добре бюджета си и да харчат по-малко. Те правят по-малко импулсивни покупки (4%, в сравнение с 16% във физическите магазини). Клиентите лесно могат да премахнат някои продукти, ако крайната сума им се струва твърде голяма : онлайн кошницата се изпразва по-лесно от количката за пазаруване, отбелязва Франк Лехуеде.

Въпреки че увеличението на разходите за транспорт и суровини тежи върху техните финанси, „големите търговски вериги продължават да правят промоции“, потвърждава Лоран Ландел, президент на Bonial (френска компания, изброяваща каталозите с промоции на вериги магазини). „Някои хипермаркети предлагат между 500 и 1000 промоции всяка седмица“, споделя той.

Това е „претекст“ за привличане на повече клиенти. С ключа към оборот, при който промоциите заемат все повече място: повече от 20% от продажбите се правят в този контекст, според него. От страна на потребителите търсенето на промоции и сайтове за сравнение на цените представлява „значителен източник на покупателна способност“, казва Лоран Ландел. Но това „отнема време“.

Автор: Стажант-репортер Рая Стоянова

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст