„Черноголовка“ и Fantola заместиха Coca-Cola и Fanta на руския пазар

 

Западните компании водят неравна битка да защитят брандовете си в съда

Западните компании с емблематични марки като Coca-Cola, които напускат Русия, губят битката с неоторизирания внос за имитиращи ги продукти, които настояват да запълнят празнината, оставена от оригиналните продукти. От своя страна, съдилищата не проявяват много съчувствие към фирмите, които напускат страната, казва Reuters.

Компаниите се оттеглиха от Русия тази пролет, след като Москва изпрати войници в Киев, а западните корпорации трябваше да отговорят на натиска от инвеститорите си да се оттеглят от руския пазар.  Някои, като Coca-Cola, финализираха излизането си през август 5 месеца след началото на войната, докато други като McDonald's продадоха бизнеса си. Други компании, включително Procter & Gamble, частично останаха, продавайки основни продукти.

Снимка: Reuters
Какъв е проблемът щом си тръгват?

Западните компании правят опити да защитят марките си от загуба на стойност и в случай, че някой ден се върнат в страната, казват адвокати по интелектуална собственост.

Coca-Cola, пусната за първи път в Съветския съюз през 1979 г., вече е впримчена в битките срещу стоките от сивия пазар, които са с нерегламентиран внос, както и руските копия на нейната линия Fanta.

Снимка: Reuters

Битките на други компании тепърва започват, тъй като руските предприемачи се стремят да се възползват от добре познатите имена, докато те напускат.

Rospatent, руската правителствена агенция за интелектуална собственост, получава поток от заявления за търговски марки копия на западни марки, популярни в страната, каза Робърт Рединг, ръководител на стратегията за съдържание в групата за интелектуална собственост, която проследява заявките.

В обичайните времена правителствата отхвърлят заявления за търговски марки, които са идентични или много подобни на съществуващи марки, казаха експерти по интелектуална собственост.

Снимка: Reuters

Но руското правителство тази пролет прие указ, позволяващ на бизнеса да използва патенти от държави, считани за „недружелюбни“, като САЩ и Великобритания, без да плаща на собственика на интелектуалната собственост, поставяйки западните марки в отбранителна позиция.

Русия разрешава „паралелен внос“ или артикули от сивия пазар на продукти, обхващащи от дамски продукти, приличащи на тези на Carefree до всяка марка обувки.

Coca-Cola досега до голяма степен не е успяла да накара руски съдия да застане на нейна страна в дела срещу газирани напитки от сивия пазар, внесени от САЩ, и конкуренти с почти идентични имена, като "Fantola", които са наводнили пазара.

Вносителят Pivoindustria успя да продаде хиляди кутии Fanta праскова и ананас и Coca-Cola Cherry, въпреки че правителството не е добавило газирани напитки към списъка със стоки, отговарящи на условията за паралелен внос.

Снимка: Reuters

Pivoindustria купува газираните напитки в американските магазини на Costco и Walmart и обмисля да внася повече, каза изпълнителен директор на компанията. Последната пратка пристига в Русия през април, каза Максим Сосов, адвокат на Pivoindustria.

Coca-Cola иска присъда срещу Pivoindustria, след като неуспешно се опита да нареди на митниците да блокират доставките на имитиращи газирани напитки, каза Сосов.

Снимка: Reuters

Coca-Cola обжалва решенията на съда и заяви, че "защитава своята добра воля и репутация, когато трети страни се стремят да търгуват със световно известна марка на компанията.

Адвокат на Coca-Cola съобщи, че информацията, която се разглежда по време на изслушването, „не е публично достъпна“.

През април гигантът Coca-Cola обжалва решението на руски съд да одобри марката Fantola на компанията за напитки Черноголовка преди конфликта в Украйна, според съдебни документи.

Снимка: Instagram screenshot

„В нормални времена това би трябвало да е лесна победа за Coca-Cola“, каза Питър Магс, професор по право в Университета на Илинойс и експерт по руското законодателство. „В този момент единственият възможен аргумент на „Черноголовка“ е, че Coca-Cola е изоставила своята марка.

Изпълнителен директор от „Черноголовка“ обаче каза пред Reuters, че „вече са спечелили това дело няколко пъти... в няколко страни, не само в Русия“.

„Ние продължаваме да настояваме, че това, което правим, не е подвеждащо за потребителя“, каза главният изпълнителен директор Наталия Сахнина, настоявайки, че „Чероголовка“ никога не е използвала чужди рецепти, дизайни, имена или шрифтове.

"Черноголовка" се стреми към придобиване на 50% дял от руския пазар на безалкохолни напитки на стойност близо 9 млрд. долара, след като Coca-Cola намалява дейността си, съобщи Reuters. Компанията започна

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст