Без такси за бусове на туроператори на летище София тази зима
Решението ще важи до края на зимния период
Фондовите пазари веднага се сринаха и почти всеки сектор от икономиката беше икономически ощетен
Преди точно 23 години на 11 септември 2001г. общо четири самолета, управлявани от терористи, се разбиха в Световния търговски център в Ню Йорк, в сградата на Пентагона във Вашингтон и в Пенсилвания. Терористичният акт разтърси цялата бизнес общност и самата тя почувства удара по всички свои направления.
Фондовите пазари веднага се сринаха и почти всеки сектор от икономиката беше икономически ощетен. По това време икономиката на САЩ вече страдаше от умерена рецесия след дотком балона (икономически балон от периода 1997 – 2000 г.) , а терористичните атаки нанесоха допълнителни щети на борещата се икономика.
По чудо обаче пазарите и бизнесът като цяло се възстановиха за сравнително кратко време. До края на годината брутният вътрешен продукт (БВП) на САЩ, общата стойност на всички стоки и услуги, се е увеличил спрямо предходната година с около 1%, до над 10 трилиона долара, което показва, че икономиката не е била критично засегната от атентатите от 11 септември.
Всъщност, според Бюрото за икономически анализи (BEA), БВП се е увеличил с 2,7% през четвъртото тримесечие на 2001 г., казва Investopedia.
Терористичните атаки от 11 септември срещу САЩ причиниха значителни икономически щети непосредствено след това, разтърсвайки световните финансови пазари.
Авиокомпаниите и застрахователните компании поеха най-тежкия незабавен удар, а фондовите пазари в САЩ първоначално паднаха с повече от 10% в дните след това.
Въпреки трайното въздействие върху американската психика, икономическото и финансово въздействие на 11 септември беше доста кратко, като пазарите успяха да достигнат само месеци след това нови върхове.
Това беше подпомогнато отчасти от устойчивата американска икономика заедно с подкрепата и стимулите от федералното правителство.
Реакция на пазара
Очаквайки пазарен хаос, панически разпродажби и катастрофална загуба на стойност в резултат на атаките, NYSE и Nasdaq останаха затворени до 17 септември, най-дългото спиране от 1933 г. насам. Освен това много търговски, брокерски и други финансови фирми имаха офиси в Световния търговски център и не спряха да функционират след срутването на двете кули.
В първия ден от търговията на NYSE след 11 септември пазарът падна с 684 пункта, спад от 7,1%, поставяйки рекорд по това време за най-голямата загуба в историята на борсата за един ден (това оттогава беше засенчено от реакцията на пазара по време на глобалната пандемия от COVID-19).
При затварянето на търговията онзи петък, в края на седмица, която отбеляза най-големите загуби в историята на NYSE, Dow Jones падна с почти 1370 пункта, което представлява загуба от над 14%.
Индексът на Standard and Poor's (S&P) загуби 11,6%. Приблизително 1,4 трилиона долара бяха загубени през тези пет дни на търговия.
Големи разпродажби на акции засегнаха авиокомпаниите и застрахователните сектори, както се очакваше при подновяването на търговията. Най-тежко пострадаха American Airlines и United Airlines, превозвачи, чиито самолети бяха отвлечени за терористичните атаки. Непосредственото въздействие върху бизнеса беше значително.
Цените на златото скочиха от 215,50 долара за унция до 287 долара, отразявайки несигурността и бягството към безопасността на нервните инвеститори.
Цените на газа и петрола също се повишиха, тъй като се появиха опасения, че вносът на петрол от Близкия изток ще бъде ограничен. В рамките на една седмица обаче тези цени се върнаха до приблизителните си нива отпреди атаката, тъй като не се случиха нови атаки и доставките на суров петрол за САЩ от обичайните източници продължиха с неотслабваща сила. Цените на златото също се понижиха поради същите причини.
Бизнесът търпи удари
Непосредственото въздействие върху някои бизнес сектори беше значително. Застрахователната индустрия беше засегната от искове, свързани с 11 септември, оценени на около 40 млрд. долара, въпреки че повечето фирми разполагаха с адекватни парични резерви, за да покрият тези задължения.
В резултат на последиците от атаките от 11 септември върху застрахователната индустрия беше приет Законът за застраховане на риска от тероризъм, за да се разпределят загубите между федералното правителство и застрахователната индустрия.
Това законодателство стана необходимо, тъй като премиите в САЩ ставаха твърде скъпи или просто недостъпни поради усещането за повишен риск. Никоя финансова формула не може да прецени перфектно рисковете от терористична атака по отношение на обхвата на щетите.
След 11 септември много застрахователни компании отказаха да покрият щети, произтичащи от терористични дейности. Законът за застраховане на риска от тероризъм даде възможност на застрахователите отново да включат застраховка срещу тероризъм като част от тяхното покритие. Без това законодателство разходите за покритие срещу терористични актове биха били твърде високи за повечето фирми.
Подобни резки спадове засегнаха секторите на пътуванията, туризма, хотелиерството, развлеченията и финансовите услуги, тъй като вълна от временен страх и несигурност заля американците. Сред гигантите във финансовите услуги с най-рязък спад в цените на акциите — Merrill Lynch загуби 11,5%, а Morgan Stanley загуби 13%.
Въздействието върху въздушния транспорт
През август преди 11 септември въздушният транспорт в САЩ отбеляза рекорд от 65,4 млн. пътници. Въздушните пътувания след 11 септември са намалели значително.
Още преди 11 септември авиоиндустрията на САЩ страда от рецесията. Федералното правителство предложи пакет от помощ от 15 млрд. долара, но въпреки това няколко авиокомпании обявиха фалит.
Когато търговията със стокови фючърси беше временно спряна и международният въздушен и трансграничен внос на нетрайни стоки от Канада и Мексико бяха спрени за кратко, а селскостопанската индустрия претърпя големи финансови загуби. Търговията със стоки и вносният трафик обаче бързо се възобновиха и секторът скоро се възстанови.
Решението ще важи до края на зимния период
Едва 27% от служителите търсят възможност да развиват и придобиват нови умения
LVMH става глобален партньор на състезанията