
Нова опасна тенденцията в TikTok
Европейската комисия разследва съдържанието „SkinnyTok“ за екстремно отслабване
Основно предизвикателство пред туризма е недостигът на квалифициран персонал, казва представителят на Българската хотелиерска асоциация
Българският туристически сектор се намира в период на предизвикателства и трансформация – от хроничен недостиг на кадри и нарастваща международна конкуренция до необходимостта от по-добро стратегическо планиране и адаптация към нови икономически реалности. В интервю с Ива Гацева, секретар на Управителния съвет на Българската хотелиерска асоциация (БХА), разглеждаме какви са основните проблеми пред бранша днес, какви мерки се предприемат и какви са очакванията за предстоящия летен сезон. Повод за разговора е предстоящата конференция TravelX, която ще се проведе на 24 и 25 април в Бургас и ще събере професионалисти, визионери и любители на пътешествията, за да обсъдят бъдещето на туризма.
- Г-жо Гацева, кои са най-големите предизвикателства пред българския туризъм в момента?
България е страна с традиции в туризма. Изградилата се в последните 30 години индустрия премина през много трусове и различни обстоятелства, които създадоха редица предизвикателства и развиха у бизнеса адаптивни умения.
Днес, бих казала, че пред бранша стоят няколко основни предизвикателства. На първо място, това е недостигът на квалифициран персонал. Този проблем е хроничен и се задълбочава, особено в пиковите сезони. В началото на април проведохме кръгла маса на тема "Кадрите в туризма: Хора, решения, Бъдеще" като част от кампанията на Българската хотелска асоциация за привличане на човешки ресурс в сферата на туризма и мотивиране на младите да изберат туризма за своя кариерен път.
Друго съществено предизвикателство е конкуренцията от страна на други дестинации, които активно работят за привличане на туристи. Не на последно място, трябва да споменем и непредвидимите геополитически фактори и икономическа нестабилност, които могат да окажат влияние върху потребителското поведение и пътуванията.
Още при създаването си Българската хотелска асоциация си поставя за цел да работи за разкриване на потенциала на входящия туризъм и достигане и надминаване на нивата на туристопотока от 2018 и 2019.
Именно подготовка за кризисни моменти и добро планиране, административна обезпеченост и институционална подкрепа са ключът към преодоляването им.
- Как се справя браншът с липсата на кадри?
Липсата на кадри е сериозен проблем. Както споменах за БХА, тази тема е кампания. Браншът полага усилия в различни насоки, за да се справи с проблема, но статистиката сочи, че около 70% от местата за настаняване работят с недоокомплектован персонал. Много хотели и ресторанти активно търсят и наемат персонал от чужбина. В България през лятото пристигат работници от над десет различни националности.
Освен това, се инвестира в обучението и квалификацията на съществуващите служители, както и в привличането на млади хора към сектора чрез стажантски програми и сътрудничество с професионални училища и университети. Разбира се, това са дългосрочни мерки и е необходимо по-сериозно държавно съдействие за решаване на проблема. По време на проведената кръгла маса по инициатива на БХА се създаде план за последващи срещи с Агенция по заетостта и Министерство на образованието. Работим активно и по предложения за законодателни промени, които в бъдеще да създат облекчена процедура и привлекателна среда за сезонните работници.
- Очаквате ли силен летен сезон тази година?
На този етап е трудно да се даде категорична прогноза, но нашите очаквания са за добър летен сезон. Ранните записвания показват интерес към българското Черноморие. Разбира се, много ще зависи от общата икономическа ситуация в Европа и региона, както и от липсата на непредвидени събития. Надяваме се, че ще успеем да привлечем както традиционните ни пазари, така и нови туристи.
- Какви чуждестранни туристи очакваме по морето това лято?
Основният поток от чуждестранни туристи за Черноморието се очаква от Англия и Полша, както Румъния. Интересът за пътувания към България на украински туристи остава засилен и за това лято. Надяваме се да запазим и нивата от пазари като Германия, Полша и Чехия. Работим активно и за привличане на туристи от по-далечни дестинации, като се фокусираме върху предлагането на разнообразни продукти и услуги, които да отговарят на техните нужди.
Разчитаме да развием успешно сътрудничество между бизнеса общините и операторите на летищата в посока достигане до оптимален летателен капацитет и създаване на стабилност на дестинациите. Изключително важна е транспортната достъпност до нашите курорти.
- Кои са най-популярните места за посещение през пролетта?
Пролетта е прекрасен сезон за разглеждане на вътрешността на страната. Голям интерес предизвикват градовете с богата история и културно наследство, като Велико Търново, Пловдив и Копривщица. Природните забележителности също са много популярни през този период – планините за пешеходен туризъм, розовата долина по време на розобера, както и многобройните манастири. Спа и уелнес туризмът също набира все по-голяма популярност през пролетта.
- Готов ли е браншът за приемането на еврото?
Приемането на еврото е процес, който изисква сериозна подготовка от страна на целия бизнес, включително и туристическия бранш. В момента се извършват анализи на потенциалните въздействия и се планират необходимите мерки за адаптация. Важно е да се осигури плавен преход, без това да се отрази негативно на процесите в организациите. Българската хотелска асоциация е ангажирана с информирането на своите членове и оказването на съдействие в този процес.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Европейската комисия разследва съдържанието „SkinnyTok“ за екстремно отслабване
Музикалните предпочитания в България - офлайн и ако може за без пари
Европейските марки, изправени пред нестабилност, влияят на поръчките