Прекият му поглед над развитието на онлайн магазините и търговията у нас, му дава възможност да разбира нуждите на предприемачите
Прекият му поглед над развитието на онлайн магазините и търговията у нас, му дава възможност да разбира нуждите на предприемачите не само що се отнася до уеб присъствието им, а и до бизнес развитието.
Една от основните грешки, които наблюдаваме при стартирането на онлайн магазин, е липсата на план и предварителна подготовка за изграждането му. Често не са съобразени детайли като броя и вида на продуктите, с които се стартира. Важен елемент от изграждането на един електронен магазин е изборът на правилната платформа за нуждите му, като се вземе предвид ресурсът на компанията, обемът на продуктите и търговските нужди.
Често търговците започват директно с изграждането на уебсайта, избирайки сложни системи, подходящи за вече развити онлайн магазини, които разполагат с голям екип и ресурс за изграждането им. Без предварителната подготовка и нужния ресурс, това прави процесът по изграждане на един онлайн магазин непосилен за стартиращи търговци. За да се избегне това, е необходимо първите стъпки да бъдат оформяне на дизайн, подготовка на продуктови снимки и качествени описания. От голяма важност са именно продуктовото описание, което трябва да бъде информативно, лесно за четене и разбиране от потребителите. Всеки продукт трябва да бъде добре описан, заснет професионално и да предоставя пълната информация за продукта, за да събуди интереса и нуждата на потребителите да се сдобият с него.
След като дефинирате тези елементи, изберете лесно управляема платформа, която отговаря на нужди ви - като костюм, който ви пасва, без да е прекалено голям или твърде малък за ресурса, който имате.
Друга основна грешка е прибързаното стартиране на онлайн бизнес без необходимата консултация с професионалисти, отговарящи за различни аспекти от бизнеса като счетоводител и адвокат, за да бъде онлайн магазинът изряден и пред Българското Законодателство. Често търговците губят време в лутане кога трябва да се регистрират по ДДС, какви разплащателни методи да добавят в уебсайта си, кога е нужно да издават касови бележи и дори с какви куриерски услуги да работят.
- Български или чужди онлайн магазини избираме по-често и защо?
По данни на Българската Е-комерс Асоциация български онлайн магазини са избирани от над 94.4% от онлайн купувачите у нас. Част от факторите са динамичното развитие на дигиталния бизнес, новите търговски стратегии и изменящите се нагласи на потребителите, които са все по-склонни да се доверят на български онлайн магазини. Вече над 53% от потребителите у нас предпочитат да пазаруват онлайн.
Отговорността на българските търговци да осигурят високо качество на своите продукти и услуги е ключов фактор за увеличаване на доверието в онлайн търговията у нас в последните години. През 2022 година само 0.0015% от онлайн поръчките са били обект на жалби в КЗП, като 90% от тях са били отхвърлени.
Потребителите избират онлайн магазини, които успяват да направят добро съотношение цена - качество. Също толкова важен е и сайтът, на който да бъдат показани ползите на продукта. Важно е онлайн магазинът да бъде лесен за използване, да предлага ясна структура на продуктите, превод на съответния език и възможност за използване на местни разплащателни методи и доставки. Мобилната версия на сайта е с най-висок приоритет, което налага и нуждата всички компоненти на уебсайта да бъдат добре подредени и удобни за използване от потребителя на всяко устройство.
Стартиращият онлайн магазин трябва да се погрижи за качествен трафик и методи, с които да достигне до правилните клиенти. Това става, когато се подготвят дигитални реклами, които да бъдат правилно настроени от специалисти, за да може предлаганите продукти или услуги да достигнат до целевата аудитория. Често собствениците на онлайн магазини подценяват маркетинг настройките на бизнеса, което води до разминаване в очакванията на вече пуснатия онлайн магазин.
Когато са изпълнени тези стъпки, сайтът ще бъде използван достатъчно добре независимо дали оперира на местно ниво, или на чуждестранни пазари.
Но преди всичко, в основата е качеството на продукта и с какво се отличава от конкуренцията.
- Кои са най-поръчваните артикули онлайн?
Категоричен лидер сред стоките, поръчвани онлайн, са дрехи, обувки и аксесоари. Цели 78.1% от онлайн купувачите са заявила, че правят покупки на тези артикули онлайн. Козметика, продукти за красота и здраве са втория избор с 30.4% от стоките, поръчвани онлайн. На трето място потребителите избират спортни стоки (без спортно облекло) с 25.3%.
При услугите онлайн, които също спадат към онлайн търговията, най-много поръчки онлайн са направени в областта на туризма и културата. На първо място са местата за настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица) с 35.9% дял. Следвани са от транспортни услуги (напр. билет за автобус, влак, самолетен полет, таксиметров превоз) с 24.6% от поръчките и билети за културни или други събития с 22.6%
Този тип поведение и тенденции показват на стартиращи онлайн магазини кои са секторите, в които има най-голямо търсене и в същото време кои са секторите, чийто потенциал не е развит все още и конкуренцията е малка.
- Какво поръчват най-често чужденците от български онлайн магазини и в коя пазарна ниша успяваме да излезем на чуждите пазари?
Практиката ми показва, че чужденците, особено от западна Европа, залагат на качествените продукти. Такива продукти в България са често ръчно-изработените продукти и най-много се обръща внимание на тези, които са сертифицирани от момента на производството до опаковането. Тенденцията в чужбина е да се намали консумацията на стоки от Китай и продукти без информация за произход, независимо от ниската цена, която предлагат.
Digital4Burgas е част от мащабния календар от конференции Digital4 е проект за дигитална трансформация на бизнеса. Цялостна инициатива се стреми към подобряване на икономическо развитие на общините в страната. Създавайки благоприятна екосистема, конференциите имат за цел да привлекат значителни инвестиции и бизнес в регионите на страната.