1 USD
1.70875 BGN
Петрол
70.17 $/барел
Bitcoin
$116,128.0

Магнатът, който загуби титлата на най-богатия човек в Китай, но си я върна обратно

Корпоративни истории

Той е основател и председател на гиганта в производството на напитки

Джун Шаншан, основател и председател на гиганта в производството на напитки Nongfu Spring, отново си върна титлата най-богат човек в Китай, според последната класация на Forbes. Това се случва в контекста на сериозни предизвикателства за основния му конкурент – Hangzhou Wahaha Group, който преминава през вътрешна криза и публичен скандал.

Върхът на богатството

На 70-годишна възраст, Джунг притежава лично богатство от 65,7 милиарда долара, по данни на Forbes, натрупано основно чрез дела му в Nongfu Spring – една от най-популярните марки за бутилирана вода в Китай. С тази сума той изпреварва съоснователя на ByteDance (компанията майка на TikTok), Джан Джимин, чийто капитал е оценен на 65,5 милиарда долара.

Възходът на Nongfu Spring

Акциите на Nongfu Spring, листнати на Хонконгската борса, са се увеличили с 35,8% през 2025 г. – ръст, който отбелязва възстановяване след трудна 2024 година. Тогава компанията беше принудена да намалява цените, за да остане конкурентна на фона на по-предпазливото потребление в Китай.

Сезонният скок в търсенето на бутилирана вода през лятото също е в полза на Nongfu Spring, която успява да се възползва от увеличения интерес. Анализатори прогнозират, че продажбите на компанията ще нараснат с 13,6% през 2025 г., достигайки 48,7 милиарда юана (около 6,8 милиарда долара). Това е значителен напредък спрямо непроменените приходи от 42,9 милиарда юана през предходната година.

Спорна репутация и обвинения

Снимка: Nongfu Spring

Макар и икономически успешна, Nongfu Spring беше въвлечена в обществен дебат относно етиката и патриотизма. Джунг бе обвинен, че е натрупал богатството си, подкопавайки бившия си бизнес партньор Жонг Синхоу – покойния основател на Wahaha Group. Синхоу, уважаван за своите националистически възгледи, почина през 2024 г. на 79-годишна възраст.

Критиките не спират дотук. Онлайн потребители с националистически настроения нападнаха Джунг заради притежаването на два американски фонда и заради факта, че синът му има американско гражданство. Освен това някои клиенти обвиниха Nongfu Spring, че използва опаковки с „про-японски дизайн“. Макар обвиненията да бяха отхвърлени от компанията, те се отразиха негативно на имиджа ѝ, а акциите ѝ временно загубиха стойност.

Проблемите в Wahaha

На фона на скандалите около Nongfu, семейната драма в Wahaha отвори нови възможности за Джунг и неговата компания. Основният конкурент се сблъсква с вътрешни конфликти относно управлението и наследството на бизнеса.

След смъртта на Жонг Синхоу, дъщеря му Кели Зонг наследи 29,4% от акциите на Wahaha. Въпреки това, конфликтите около собствеността и управлението разклащат доверието към марката. Най-големият акционер в компанията остава Hangzhou City Investment Corporation с 46% дял, а останалите 24,6% са разпределени между служители на Wahaha.

Според анализатора Шен Менг от Chanson&Co., влиянието на държавата може да се засили, ако правителствени акционери решат да се намесят, за да предотвратят ескалация на семейния спор. Но дотогава, слабостта на Wahaha открива пазарна ниша, от която Nongfu Spring изглежда готова да се възползва.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Виж всички предложения от брошурата тук