1 USD
1.81062 BGN
Петрол
Bitcoin
$51,884.3

"Има една задължителна подправка в кухнята": От родните вкусове към световната екзотика (ВИДЕО)

"Има една задължителна подправка в кухнята": От родните вкусове към световната екзотика (ВИДЕО)

Страстта към готвенето може да се превърне в бизнес - Валя Герджикова от Spizing разказва своята корпоративна история

Имате ли си любима подправка и обичате ли да готвите с различни вкусове?

За себе си, например, мога да кажа, че имам какви ли не подправки, но те просто стоят по шкафовете, защото все по-рядко намирам време да готвя. Иначе не пропускам да добавя нещо повече от сол, черен или червен пипер. Дори съм от хората, които експериментират смело, защото вярвам, че ни е заложено като качество да откриваме нови неща и да развиваме сетивата си.

Искрена съм и за това, че ми липсват достатъчно знания и опит за подправките. Не винаги знам коя е подходяща за ястието, което приготвям, но пък казват, че желанието е най-важно…особено в кухнята. Ако там не правим нещата с търпение и любов, готвенето може да не е приятно занимание.

Неведнъж съм се замисляла и върху свойствата на подправките, включително и върху срока на годност. Оказва се, че при правилно съхранение можем да ги запазим за доста дълго време в бурканчетата вкъщи, без да се притесняваме, че може да ни се случи нещо при консумация.

Снимка: bTV Бизнес екип

Може би повечето от нас сме запознати и с уникалните качества на подправките – много от тях имат т.нар. антибактериално действие, други пък са популярни с лечебните си и благотворни ефекти. Изобщо, употребата на тези вкусове не е за подценяване.

Това е установила и Валя Герджикова, основател на Spizing. Заедно със своя бизнес партньор Иво създават компанията, която предлага различни миксове от подправки, подходящи за готвене на различни ястия – от родната кухня до световната екзотика.

За този интересен бизнес ви разказваме в поредицата ни „Корпоративни истории“, като в първата част на формата ви запознахме с идеята за Spizing и с начина, по който започва Валя през 2016 г.

Валя е любител на пътуванията, но и на различните кухни, което формира мотивацията й за това бизнес начинание. Идеята се превръща от хоби в бизнес, който ни запознава с уникалните вкусове от световната кухня.

„Ние сме далеч от големите компании, които предлагат богат асортимент от подправки. Работим обаче със специализирани производители, създаваме различни комбинации, включително наши вкусове елементи могат да бъдат усетени в напитки като кафе и чай, разсейваме се по дългия път към успеха, намираме начини, за да бъдем различни“, разказва Валя.

Как се създават автентични, но и интересни вкусове?

Валя и Иво създават сами различните комбинации, като залагат на два подхода. Ако продуктът е световноизвестен, те се стараят да предложат възможно най-автентичния вкус. Затова и първо проучват специфичните и задължителни съставки. След което ги тестват и ако крайният резултат им харесва, продуктът бива пуснат на пазара.

„Най-дълго сме работили върху японския микс Шичими Тогараши – близо 3 години. Не сме ходили в Япония и не сме го опитвали в оригинален вариант. Имаше съставки, които не присъстват в останалите комбинации. Беше предизвикателство да ги открием“, споделя Валя. 

Двамата с Иво създават сами и българска серия подправки. Проучват характерните вкусове в родната кухня – има много повече от чубрица и сминдух, казва тя. Избират седем и въз основа на тях правят 7 продукта.

„Една е задължителната подправка и това е солта. Тя не е лукс, а необходимост, за да се усети вкусът на храната. Чубрицата е най-популярната ни подправка навън, например, а пък ние предпочитаме италианските и арабските вкусове от световната кухня“, казва Валя.

Всяка година разработват нови продукти и разширяват гамата, като следват дългосрочните си цели. Най-определящото за един микс е да намерят партньор, който предлага добро качество на съставките. Важно е да се отбележи, че Spizing няма собствено производство – всичките им продукти се произвеждат от специализирани в този сектор компании. Специфика на техния бранд е също опаковката, която е тъмна и херметически затворена, но същ така лека и нечуплива.

Снимка: bTV Бизнес екип

„Идеята ни е да допринесем за правилното съхранение на подправките. Те нямат срок на годност, но пък могат да бъдат съсипани по два начина – когато са изложени на влага, слънце или висока температура“, обяснява Валя.

Колкото до ползите за нас – голяма част от вкусовете са известни със своето антибактериално действие. Има подправки, за които сме установили, че имат най-благоприятно влияние върху нас – такива са джинджифил и куркума, например. Същото важи и за пикантните такива – ако нямаме конкретен здравословен проблем, може да ги оставим в менюто си.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии