Големите вериги са готови за еврото
От Сдружението за модерна търговия разказват за подготовката
Това засяга полети между летища в Европейското икономическо пространство
Авиокомпаниите, изпълняващи полети от европейските летища, скоро ще трябва да докладват на Европейската комисия очакваното въздействие върху климата на следите от изпаренията от реактивните двигатели, както и количеството въглероден диоксид, което отделят годишно, съобщава Euronews.
Защо авиокомпаниите се противопоставя на новите правила?
По данни на Euronews от авиоиндустрията заявяват, че няма достатъчно изследователски данни за ефектите от следите. Европейската комисия признава, че съществува несигурност относно въздействието на авиационната индустрия върху климата, но въпреки това новите изисквания са създадени, за да помогнат за по-нататъшно познание.
„Авиокомпаниите на дълги разстояния отново получават преференциално третиране от ЕС. Те са работили усилено, за да подкопаят действията и изследванията и са възнаградени за усилията си”, казва Кристина Хенц, мениджър по авиационна политика в брюкселската лобистка група Transport & Environment, пред Euronews.
Белите следи обаче съдържат азотни оксиди, черен въглерод и други вредни за климата вещества и е доказано, че насърчават облачната покривка във високите слоеве на атмосферата, където, за разлика от ниско разположените облаци, те помагат за улавяне на топлината.
Някои оценки предполагат, че техният принос за глобалното затопляне е поне толкова, колкото този на 2% от световните емисии на въглероден диоксид, които идват от самолетите.
Как ще се прилагат правилата?
Правилата ще се прилагат през следващата година само за полети между летища в Европейското икономическо пространство – ЕС плюс Исландия, Норвегия и Швейцария. Тово значава, че и българските авиокомпании ще бъдат засегнати.
Законодателството следва неотдавнашна реформа на европейската система за търговия с емисии (EU ETS), съгласно която определени компании трябва да наддават за квоти за всеки тон CO2, който отделят. Понастоящем цената е около 70 евро на тон – приблизително емисиите от трансатлантическия двупосочен път на един пътник.
Новият закон на ЕС определя и правила за това как да се оцени въглеродният отпечатък на устойчиви авиационни горива, които могат да бъдат произведени от биогорива, органични отпадъци или зелен водород. Всяко гориво, чийто въглероден отпечатък през жизнения цикъл е поне 70% по-нисък от този на стандартния керосин, ще бъде оценено като нулеви емисии. Когато възобновяемото електричество се използва за синтезиране на устойчиви горива, то трябва да е от новоизградени, специализирани вятърни турбини, слънчеви масиви или подобен капацитет.
От Сдружението за модерна търговия разказват за подготовката
Европейският вегетариански съюз заяви, че е "много удовлетворен" от решението
Япония продължава да е дом на едни от най-дълголетните хора в света