Назрява ли търговска война между Европа и Китай?

Европейският съюз повиши сериозно митата върху електрическите автомобили, внасяни от Китай

 

Европейският съюз повиши митата върху електрическите автомобили, внасяни от Китай, като си навлече упрек от страна на Пекин, който вижда блока като жизненоважен и разрастващ се пазар за своята автомобилна индустрия.

Допълнителни мита между 17,4% и 38,1% ще бъдат приложени в допълнение към съществуващото в ЕС мито от 10%, според изявление на Европейската комисия. Това довежда най-високия общ процент до близо 50%, съобщава CNN.

Европейската комисия, изпълнителният орган на ЕС, започна разследването през октомври, за да установи дали цените на китайските електромобили са изкуствено ниски поради субсидии и по този начин вредят на европейските производители на автомобили.

 

Комисията заяви, че нейното разследване е стигнало до временното заключение, че индустрията в Китай „се възползва от несправедливо субсидиране, което причинява заплаха от икономически щети“.

Рязкото увеличение на митата подчертава по-протективната позиция по отношение на търговията с Китай, която приемат Брюксел и Вашингтон. Западните служители са загрижени, че работните места и стратегически важни индустрии могат да бъдат унищожени от евтиния китайски внос. ЕС също така проучва подкрепата на Китай за компаниите за вятърни турбини и доставчиците на слънчеви панели.

Но блокът трябва да намери баланс между защитата на своята индустрия и изпълнението на ангажиментите за екологизиране на икономиката си, които включват забрана за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г.

„Зеленият преход на ЕС не може да се основава на нелоялен внос за сметка на индустрията на ЕС“, се казва в изявление на Комисията.

 

ЕК е приложила различни нива на нови мита към трима големи производители на електромобили. BYD – който се бори с Tesla (TSLA) за позицията на най-големия продавач на електромобили с батерии в света – има най-ниското допълнително мито от 17,1%.

Снимка: bTV

Geely, която притежава шведската Volvo, беше засегната от допълнителна тарифа от 20%, а SAIC с още 38,1%. Що се отнася до другите производители на електромобили в Китай, тези, които са сътрудничили на разследването на ЕС, ще получат допълнително мито от 21%, докато тези, които не са, ще бъдат подложени на допълнително мито от 38,1%.

Назрява ли търговска война?

Европа е основната дестинация за китайския износ на електромобили. Миналата година стойността на вноса на електрически автомобили в ЕС от Китай възлиза на 11,5 милиарда долара спрямо едва 1,6 милиарда долара през 2020 г., според Rhodium Group.

Новите тарифи за електромобили вероятно ще дадат началото на интензивни преговори между Пекин и Брюксел, насочени към предотвратяване на пагубна търговска война. ЕС трябва да реши до ноември дали да приеме митата за постоянно.

Реакцията на Пекин на митата „може да доведе до търговска война с Европа, която би била опустошителна за регион, който все още е силно зависим от доминираните от Китай вериги за доставки, за да постигне своите високи климатични цели“, Уил Робъртс, ръководител на автомобилни изследвания в консултантската компания Rho Motion.

В отговор на съобщението на ЕС Министерството на търговията на Китай обвини блока в „създаване и ескалиране на търговско напрежение“ и каза, че този ход ще навреди на европейските потребители. Той обеща в изявление да предприеме „всички необходими мерки за твърда защита на законните права и интереси на китайските компании“.

Има рискове и за европейските производители на автомобили. Много от тях произвеждат автомобили в Китай и след това ги продават в Европа, организация, която ще бъде по-скъпа в резултат на по-високите тарифи. Освен това германските производители на автомобили разчитат в голяма степен на Китай за продажби и ответните мерки от страна на Пекин могат да направят живота им по-труден.

Германия срещу Франция

Междувременно държавите-членки на ЕС са разделени по отношение на тарифите. Докато Франция и Испания са за, политиците и ръководителите на автомобилната индустрия в Германия са твърдо против.

Германският канцлер Олаф Шолц каза, че протекционизмът и изолацията „в крайна сметка просто правят всичко по-скъпо и всички по-бедни“. Той добави: „Ние не затваряме нашите пазари за чуждестранни компании, защото не искаме това и за нашите компании.“

Все пак натискът да се защитят европейските производители на автомобили стана по-неотложен миналия месец. Президентът Джо Байдън увеличи четирикратно митата за внос на китайски електромобили до 100% като част от широк пакет от мита върху стоки от Китай, включително полупроводници и батерии.

Предвид конкуриращите се приоритети, които европейските служители трябваше да обмислят, те не можеха да бъдат толкова сурови в своя подход.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст