
Цената на кафето е поскъпнала с близо 40% през 2024 година
Основен фактор са неблагоприятните метеорологични условия
Украинките са най-предприемчиви
В месеца, посветен на жените, проучване, цитирано от Euronews Business, показва, че дамите в Португалия, Полша и Гърция са сред най-амбициозните в ЕС по отношение на стартиране на собствен бизнес. Най предприемчивите жени обаче не са в ЕС – а в Украйна.
Според изследването, украинките демонстрират най-висока решителност да стартират бизнес въпреки войната и трудностите. Данните показват, че 66% от украинските жени планират предприемачески стъпки, като този процент е още по-висок сред поколението Z – 83% от младите жени заявяват желание да поемат този риск.
Украинците, както мъже, така и жени, посочват липсата на средства като основна причина, поради която все още не са започнали собствен бизнес (65% от мъжете и 76% от жените). Жените също така изтъкват липсата на опит (47%), знания (36%) и самоувереност (38%) като ключови фактори, които ги възпират да стартират свое начинание.
Украинките проявяват най-голям интерес към бизнес в областта на онлайн търговията (22%), образованието, включително частните уроци (17%), земеделието (15%) и хранително-вкусовата индустрия (15%).
Къде в ЕС жените са най-активни в предприемачеството?
Подкрепени от силния предприемачески дух на поколение Z, все повече жени в ЕС се насочват към създаване на собствен бизнес, за да постигнат финансова независимост и по-добър баланс между работа и личен живот.
Според проучването, поръчано от Mastercard, проведено в 41 държави по света, четири от десет европейки са обмисляли да управляват собствен бизнес. Най-висок е този дял сред жените от поколение Z (62%) и милениалите (53%).
В рамките на ЕС жените от Португалия са най-склонни да стартират собствен бизнес. Освен това, те са два пъти по-уверени в основните финансови умения, като управление на спестявания и бюджет, в сравнение със средностатистическата европейка (21%).
„Нашите данни показват, че жените в Португалия (62%), Полша (47%) и Гърция (46%) са по-склонни от средностатистическата европейка (40%) да обмислят започване на собствен бизнес“, казва служител на Mastercard пред Euronews Business.
Според доклада, не само че много жени в тези държави обмислят предприемачеството, но и значителна част от тях вече планират да стартират свой бизнес – в Португалия (56%), в Полша (36%) и в Гърция (46%).
Желанието да направят добро е основен двигател за поколение Z
Докладът показва и че зад нарастващия интерес към предприемачеството стои силното желание на жените от поколение Z в Европа да „направят нещо добро за света“ (19% спрямо 13% при милениалите, 14% при поколение X и 16% при бейби бумърите).
В този контекст образованието и грижата за деца са сред трите най-предпочитани сектора за стартиране на бизнес от европейките от поколение Z. Въпреки това, козметичната индустрия заема първото място, като тя е далеч най-популярният сектор за това поколение (26% спрямо 10% средно за жените в Европа).
Какви препятствия срещат жените в Европа при стартиране на собствен бизнес?
Според доклада, основните бариери, които жените посочват като пречки за започване на бизнес, са страхът от провал (31%), липсата на финансови ресурси (29%) и липсата на опит (28%).
Самоувереността също се оказва значително предизвикателство, а много жени посочват, че понасят несъразмерна тежест от ангажиментите за грижа – както за деца, така и за възрастни членове на семейството.
Основен фактор са неблагоприятните метеорологични условия
Програмата предлага 150 стипендии за най-добре представилите се участници
Основното предизвикателство остава наличието на качествени имоти