Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Успешните млади предприемачи и техните ментори разказват опита си
За да развиваш успешен бизнес в България, трябва да вярваш, че си достатъчно добър. Но дали това е достатъчно?
Иван Аргиров е собственик на заведение за бързо хранене. Първият си сандвич прави преди близо шест години, а днес ръководи екип от млади и усмихнати хора, които вярват, че най-важно е клиентът да е доволен. „Не съм си го представял, преди да го направя. Случайно стана, мислех какво да направя, имах идея за някакъв бизнес. Исках да работя за себе си. Не намирах смисъл да работя за някого другиго, особено тук в България”, спомня си той.
„Това, което направих преди шест години, беше твърде иновативно, за да накара хората да казват: „Осъзнай се, виж какво правиш, виж къде се намираш! Ти си в Пловдив, не си в София, не си в Ню Йорк. Тук ще продаваш сандвичи по 5 лв.! Ти не си добре!” Да, поизплашиха ме, позамислих се, но още по-добре прецених възможностите си и изчистих концепцията, за да не се случи това нещо”, обясни Иван Аргиров.
Пътят от добрата идея до реализацията ѝ на пазара е дълъг, но възможен. Иван отдава голяма част от успеха си на програмата „Учебна компания за студенти”. Какво на практика означава предприемачество младият бизнесмен разбира едва на 16 години.
„Идеята за курса е това, което трябва да се случи. Там не само, че показват как да се случват нещата, не само че не го правиш на сила, но и участваш в сформирането на реални неща, на тренировъчни фирми, на бизнес планове, създаване на маркетингова стратегия, на всичко, което ти трябва впоследствие, за да направиш нещо свое. Просто крачката е много малка след това. Даде ми идеала за това как да правя бизнес в бъдеще. Изградих своя собствен идеал на 16 години. След това го следвах. Най-важното, което ми остана в главата е да изпитваш удоволствие от това, което правиш. Аз изпитвам удоволствие от това да правя бизнес”, споделя младият собственик на малък бизнес.
Днес Иван се чувства успешен млад човек и продължава да следва съветите на първия си ментор.
Преди четвърт век Огнян Димитров основава Школа по мениджмънт в Пловдив. Помогнал е на близо 1500 ученици да направят първите си стъпки в бизнеса. „Точно това е целта на школата - да открехнем вратата на предприемачеството пред тях и да запалим огънчето, което мъждука във всеки човек. Основното, което аз ги съветвам, е да бъдат постоянни, да не се отчайват, да се научат да губят, което е много важно, и разбира се - винаги да преследват целите в живота си”, обясни ръководителят на школата Огнян Димитров.
Програмата „Учебна компания за студенти” съществува от 2006 г. Работа в екип, управляване на процеси, водене на преговори и успешни презентации са само част от уменията, които студентите развиват по време на курса.
„В рамките на една поредица от учебни часове, които са повече практика и по-малко теория, студентите разбират как се управлява, как се генерира и стратира един бизнес, една бизнес идея откъде тръгва и как тя се докарва до своята реализация, под формата на прототип”, обясни директорът в отдел „Оперативни дейности” в „Джуниър ачийвмънт” Вера Петканчин.
Мисията на „Джуниър ачийвмънт” е да образова и вдъхновява младите хора, а най-добрият пример студентите получават от реално работещия бизнес в България.
Генералният директор на „Кока-Кола ХБК България” Светослав Атанасов стартира кариерата си преди 16 години - започва като стажант, учи се на маркетинг, търговия и продажби, а днес ръководи най-голямата компания производител на безалкохолни напитки в страната и с удоволствие предава ценния си опит на студентите.
„Трябва да има силна стратегия. Трябва да има ясна стратегия къде искаме да отидем. Стратегия, съобразена с пазара, стратегия, която да гледа достатъчно дълго напред. Не трябва да забравяме къде искаме да отидем. Яка работа и непримиримост! Защото някой път има много хора, които казват „Искам да се кача на връх Еверест.” Хубаво, ама финишира на Черни връх. Защо? „Ами като стане трудно и някой път се предавам.” Не трябва да се предават! Трябва да знаят кой е техния Еверест, трябва да имат непримиримост, за да го постигнат това нещо”, съветва Светослав Атанасов.
Основните правила за успех на Светослав са упоритост, труд и постоянство, а най-ценният актив - хората. „Смятам, че ние сме компания, която много добре е разбрала, че без да работим с хората, без да развиваме хората, сме за никъде. И това е валидно и за цялата ди държава. Ако ние не влагаме в това да развиваме хората си, в това да стават по-добри в това, което правят или искат да направят, ако не ги насърчаваме да мечтаят, много трудно може да се развиваме”, смята мениджърът.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб