Плавно поскъпване на тока за няколко години препоръчва Щонов

БГ Бизнес

Системата е управлявана нехайно и непоследователно твърде дълго време, коментира служебният енергиен министър

Плавно повишаване на цената на тока в продължение на няколко години може да възстанови баланса в енергийната система. Това обясни министърът на икономиката и енергетиката Васил Щонов в предаването „Тази сутрин” по bTV. Той беше категоричен, че увеличение на цената на електроенергията трябва да има, но не се ангажира с числа, защото анализите на министерството не били готови, а и крайното решение е на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране.

По думите му, Националната електрическа компания (НЕК) ще има 1 млрд. лв. загуби само за последната година, което ще увечили дълговете му на 4 млрд. лв. „Интересно е, че 1 млрд. лв. задължения се натрупват за една година. Ако има компания, чиито дългове надвишават приходите, става дума за тежка финансова ситуация”, отбеляза Щонов и подчерта, че за излизане от кризата са необходими „тежки и последователни мерки”.

Според него е необходимо плавно повишаване на цената на тока, въпреки че увеличение с 50% би могло да върне баланса за една година. „Няма смисъл хората да плащат толкова, дори да са съгласни, защото без реформи, системата пак ще задлъжнее”, коментира Щонов.

„ДКЕВР ще реши с колко да поскъпне токът, трябва да стане плавно и постепенно. След катоприключат анализите, ще направим препоръка, но регулаторът ще реши. Много по-важно е реформирането на сектора”, подчерта многократно Щонов.

„Секторът е в тежко финансово състояние заради редица непоследователни решения, вземани през последните 10 години. Енергетиката е била нехайно управлявана много дълго време”, допълни служебният енергиен министър. „Решението нататък е само едно – последователност”, допълни той.

„Ако цената на тока се беше вдигала плавно с разумни проценти през последните 10 г., всичко щеше да бъде наред, но цената популистки е вдигана и сваляна. Не може да имаме най-ниската цена на тока и една година да я сваляме, друга да я вдигаме”, обясни още Щонов.

Той коментира и информацията, разкрита от МИЕ, за фирмите, към които НЕК се е издължавала приоритетно. „НЕК има пари да разплаща само 50% от задълженията си. При това условие на едни фирми се плаща повече, на други – по-малко. Като видите фирмите с много висок процент изплащаемост - с 90% изплащаемост, имат една притеснителна зависимост”, заяви министърът, намеквайки за партийни обвързаности, които обаче не пожела да конкретизира.

Грешките в големите енергийни проекти

Васил Щонов разкритикува подхода при договарянето на сделките по големите енергийни проекти. „На всички проекти гледам по сходен начин - първо се правят разходите, после се оценява какви ще са ползите”, посочи служебният министър. „Не се прави добра оценка на риска – не се преценява дали очакваните приходи ще се реализират, или не”, допълни той.

Васил Щонов увери, че проектът „Южен поток” е спрян. „Строителството на този газопровод не може да започне, докато не се изчистят правните въпроси с ЕК”, заяви той.
По думите му, позитивите от проекта за България са ясни: диверсификация на доставките и печалба от транзитни такси. „Въпросът е колко можем да печелим”, подчерта Щонов.

„Предишното правителство подписва договор за строителство с огромна сума, готова за харчене, не довършва работа с ЕК по правните въпроси и не постига другото споразумение за трансферните такси – във всеки голям проект първо си осигуряваш приходите”, настоя служебният енергиен министър.

Щонов уточни, че въпреки всички заявки на кабинета „Орешарски”, проектът не е бил спрян, докато служебното правителство не е встъпило в длъжност. „Това, което може да се прави по проекта, са подготвителни работи – ПУП-ове, разрешителни. Същинско строителство не може да се прави, защото означава поемане на финансови ангажименти. Ние не мислим, че трябва да харчим пари, без да знаем каква ще бъде възвращаемостта на тези пари”, коментира министърът.

Той не разкри цената на проекта, защото е конфиденциална, но го нарече „многомилиарден”. „Той ще се изплаща от транзитните такси. В този има много по-малко риск, отколкото в други проекти”, заяви още Щонов.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст