1 USD
1.86145 BGN
Петрол
73.81 $/барел
Bitcoin
$100,754.0

Над 8 млрд. държавен дълг и замразена минимална заплата в Проектобюджета за 2015 г.

Финанси

Няма да има увеличение на минималната работна заплата

 

Малко над 8 милиарда лева държавен дълг и дефицит от 3%. Това е записано в проектобюджета за 2015-та, предложен от Министерството на финансите.

В документа са заложени още промени във възрастта за пенсиониране, акцизите и лихвите върху депозитите.

Следват много цифри

От години насам в проектобюджет за следващата година не беше залагана толкова огромна сума като дълг – 8.1 млрд. лева. Експертите пресмятат, че 3 милиарда ще отидат за покриване на заема за КТБ, 2 милиарда за покриване на заложения дефицит, 1.6 млрд. за така наречения "заем на Милен Велчев" от преди повече от 10 години, който изтича през януари.

Останалите 1 милиард и половина ще бъдат за непредвидени разходи и гарантиране на финансовата стабилност.

Снимка: bTV

Залага се и дефицит от 3% - това означава, че и през 2015 г. ще харчим повече, отколкото ще произвеждаме.

След едногодишното замразяване през тази година, от 2015 г. пенсионна възраст и осигурителният стаж за пенсия отново започват да се увеличават с по 4 месеца всяка година до 2017 г.

Снимка: bTV

Запазва се и т.нар. "швейцарско правило" при пенсиите - от 1 юли догодина ще се увеличат с 1.9%, през следващите години с още над 2%.

В човешки план

"Днеска явно ми е ден за родители - 4 различни родители са ме потърсили по различни поводи". Така изглежда част от деня на 58 годишната Богдана Георгиева. Работи от 17-годишна и е педагогически съветник от 40 години. И чака с нетърпение да се пенсионира.

Снимка: bTV

С планираните промени това ще стане не след 5, а след 7 години. "Обичам децата и те ме обичат. Но с времето - друго е един по-млад човек, който може да бъде по-близо до децата, не че аз съм далеч, но - физически и емоционално дори ако щете", признава Богдана.

Други мерки

Работодателите са съгласни с вдигането на пенсионната възраст и със замразяването на минималната заплата на 240 лева. Тя ще бъде увеличена чак през 2016 г. с 20 лева и през 2017 г. с още 20.

"Най-важното и положителното е, че се запазват данъците. Това най-много интересува и тревожи бизнеса, т.е. продължава тази благоприятна в данъчно отношение среда. Ще разчитаме на нея да увеличим и местните, и чуждестранните инвестиции", коментира Камен Колев от Българската стопанска камара.

Реалистичен, но без възможност за реформи - така финансови анализатори определят проекта. И определят заложения ръст на Брутния вътрешен продукт от 0.8% като консерватитен.

"Защото, когато е консервативно числото на база него се залагат разходите. А това означава да се орежат разходите до кокал", подчерта Мика Зайкова.

В Бюджет 2015 е заложено и връщане на данък "Лихва" по депозитите от 8 на 10%. Запазва се и плоският данък. През следващите 3 години максималният осигурителен доход за всички осигурени ще бъде 2 600 лева.

Междувременно, в Народното събрание депутатите приеха на второ четене актуализацията на настоящия бюджет.

Извън скандалите и политическото говорене най-важните акценти са, че беше одобрен предвиденият заем от 4.5 млрд. лева, бяха отпуснати още 125 милиона за Здравната каса, а цесиите в КТБ, направени след затварянето й на 20 юни, стават недействителни.

На следващата страница можете да видите основните точки в бюджета, които извеждат от МФ (акцентите са на редакцията):

Рамката на Бюджет 2015 е изготвена на база консервативна прогноза за основните макроикономически показатели, реалистична оценка за приходите, както и при рестриктивно планиране на разходите.

Заложените параметри по консолидираната фискална програма (КФП) за 2015 г. са съобразени с променената макроикономическа среда и със заложените основни допускания. Отразени са и ефектите от внесената от правителството в НС неотложна актуализация на Бюджет 2014.

Фискалните цели на правителството за периода 2015-2017 г. съответстват на изведената като приоритет политика на гарантиране на финансова стабилност. Разчетите и предприетите мерки за ограничаване на бюджетния дефицит предполагат да се елиминират факторите, довели до влошаването на бюджетната позиция през 2014 г. и завръщане още с Бюджет 2015 на този показател в границата до 3% от БВП.

В средносрочен период е планирано ежегодно намаление на дефицита със стъпка от 0,5 на сто. Това ще бъде добър сигнал за намеренията на правителството да смекчи негативния ефект от еднократното разхлабване на дефицита през 2014 г. и да покаже устойчива тенденция към подобряване на бюджетната позиция.

Салдото по КФП през периода 2015-2017 г. е дефицит съответно в размер на 3% от БВП за 2015 г.; 2,5% от БВП за 2016 г. и 2% от БВП за 2017 година.

Данъчно-осигурителната политика ще бъде ориентирана към подкрепа на икономическия растеж, подобряване на бизнес средата, както и ограничаване на данъчните измами и повишаване на фискалната устойчивост в дългосрочен план. В Бюджет 2015 е заложено увеличаване на ставката на данъка върху лихвите по депозитни сметки от 8 на 10% и разширяване на данъчната основа за облагане. Предвижда се отмяна на данъчното облекчение за доходите, непревишаващи 12 минимални работни заплати и въвеждането на две нови преференции за деца.

Сред приоритетите е и достигане на минималните нива на акцизните ставки в Общността в съответствие с договорения преходен период, като за периода 2015-2017 г. е разчетено повишаване на акцизната ставка на цигарите.

За 2015 г. по отношение на социално и здравноосигурителните вноски се предвижда запазване на размерите и съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на ДОО и участието на държавата в осигуряването за фонд "Пенсии" чрез трансфер на нивата от 2014 г., както и на размера на здравноосигурителната вноска на нивото от 2014 година.

За 2015 г. се определя максимален осигурителен доход за всички осигурени лица в размер съответно на 2600 лв., като се предвижда този доход да бъде запазен до 2017 г. включително.

От 1 януари 2015 г. се предвижда увеличаване на минималния осигурителен доход за земеделските производители до размера на минималния осигурителен доход на останалите самоосигуряващи се лица – от 240 на 420 лева.

В актуализираната средносрочна бюджетна прогноза е предвидено увеличаване на размера на минималната работна заплата от 1 януари 2016 г. – 360 лв. и от 1 януари 2017 г. – 380 лева.

Предвидено е ограничаване на разходите за персонал, без делегираните бюджети, с 10 на сто в бюджетната сфера, което е свързано с преглед на административните структури и тяхното оптимизиране.

Приходите по КФП за 2015 г. са планирани в размер на 36,8% от БВП. Поради необходимостта от запазване на фискалната стабилност мерките за фискална консолидация в частта на приходите са насочени към създаване на по-добра организация и координация на приходните администрации, администриращи данъчно-осигурителните приходи, разширяване на базата за облагане при запазване на "плоското" облагане на доходите на физическите лица, създаване на предпоставки за по-висока събираемост на приходите при запазване на ниските нива на данъчно облагане.

Очакваното ниво на разходите по КФП е 39,8% от БВП за 2015 г. при запазване на данъчната политика, основана на ниски данъци и при реалистична оценка за изпълнението на програмите, съфинансирани със средства от ЕС и други донори и съответно при заложените фискални цели за бюджетното салдо. Основният принос за фискалната консолидация имат разходите, чийто относителен дял за 2015 г. спрямо очакваното изпълнение за 2014 г. намалява с 0,6% от БВП.

Пенсионната политика за 2015 г. предвижда продължаване действието на т.нар. "швейцарско правило" или осъвременяването на пенсиите е от 1 юли 2015 г. с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година. Процентът за индексация за 2015 г. е 1,9%. След едногодишното замразяване за 2014 г., от 2015 г. изискуемата пенсионна възраст и необходимият осигурителен стаж за придобиване право на пенсия се увеличават с по 4 месеца всяка година за периода 2015-2017 година.

За реализирането на приоритетите по отделните секторни политики ключово значение ще има и успешното изпълнение на оперативните програми, съфинансирани от фондовете на ЕС. През 2015 г. всички оперативни програми, съфинансирани от СКФ 2007-2013 г., навлизат във финалната фаза за реализиране на финансираните чрез тях проекти, поради което се очакват интензивни плащания по програмите за 2015 години.

Предвижда се максималният размер на държавния дълг към края на 2015 г. да нарасне до 24,5 млрд. лв., като съотношението държавен дълг/БВП се очаква да бъде 29,7%. През 2015 г. се планира поемането на нов държавен дълг от 8,1 млрд. лева.

Политиките в бюджета по отношение на общините са насочени към разширяване на възможностите за тяхното устойчиво и балансирано развитие. Продължават дейностите за преодоляване на натрупаните вътрешни диспропорции между регионите. През 2015 г. ще продължи изпълнението на оперативни проекти, насочени към генериране на заетост и доходи в регионите.

Целия проектозакон за бюджета можете да разгледате на сайта на МФ.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст