Нов връх на цената на газа в Европа
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
Само пет програми в света решават задачата за секунди и Асен Василев стои зад една от тях
Повече от 3 милиона жители на планетата пътуват със самолет всеки ден. Във всеки един момент само над САЩ летят около 5 000 самолета, а за година въздушният транспорт превозва от порядъка на 800 млн. пасажери в Европейския съюз.
Съвременната гражданска авиация се очертава като най-бързият, най-евтин и по ред статистически показатели – най-безопасният начин да се стигне от точка A до точка В в глобална перспектива. По своята ефективност и практичност, въздушният транспорт просто няма алтернатива, особено когато става въпрос за по-далечни дестинации, а с бума при регионалните и нискобюджетните превозвачи, вече и за средните и по-късите разстояния. Това е в основата и на прогнозите за почти двойно увеличение на пътникопотока в следващите две десетилетия, за което разбира се ще помогне разсейването на тегнещата над почти всеки отрасъл икономическа криза, преодоляването на проблема с горивата, навлизането на новите технологии в авиацията.
Управлението на този авиационен кошер, в който се превръща планетата, съвсем не е проста задача. И ако от едната страна на уравнението се намират наземният и въздушният контрол, логистиката, пилотите, механиците, диспечерите, кабинният екипаж..., от другата страна функционира една също толкова сложна система за организиране на всеки полет – от начертаването на маршрута, през определянето на цената и резервацията, до покупката на билета и чекирането. Дълги години глобалната система, която изпреварва Интернет, е доста консервативна, но благодарение на напредъка в информационните и комуникационните технологии, тази втора компонента в организацията на всеки полет, по работа или екскурзия, е сведена до няколко клика на мишката и секунди размисъл от страна на компютъра.
Често, когато на дневен ред стои сложна задача – в бизнеса, науката, технологията – ако се поинтересувате малко повече, ще откриете някъде сред онези, които са я решили и името на някой българин, за съжаление написано на латиница. Искам да ви срещна с Асен Василев, който решава една такава задача – как да стигнем от А до В най-бързо, най-евтино и само с няколко клика.
Независимо откъде ще си купите самолетен билет, кой ще ви вземе парите, коя травъл агенция или авиокомпания ще ви обслужи, само няколко софтуерни програми в света успяват за секунди да изберат най-подходящите за вас полети сред милион комбинации всеки ден. Асен е президент и съосновател на Everbread, една от петте компании, които предлагат такъв продукт на световния пазар. Той беше поканен от фонда LAUNCHub да сподели опита си и да даде съвет на млади предприемачи в рамките на организираните от фонда PowerTalk затворени и ексклузивни срещи. Проектите на девет екипа от България и региона за стартиращи компании в сферата на информационните и комуникационни технологии са одобрени за първоначално финансиране от LAUNCHub в размер на до 30 хил. евро. Благодарим му за минутите, които отдели за btvnews в неговия натоварен график.
Г-н Василев, консултирали сте Европейската комисия по политиката в туризма и транспорта. Какви са основните предизвикателства и възможности за развитие на този сектор?
Занимавам се по-специално с авиолинии и ценообразуване на самолетни билети. Вече 10 години работим със съоснователите на Everbread в този бизнес и мога да кажа, че там нещата са доста интересни. Технологията е още от 50-те, 60-те години, с големите мейнфрейм компютри. Сега тепърва навлизат новите технологии - част от това, което правим в Everbread, другата нова технология е ITA Software, която Google купиха наскоро. Като цяло има страшно много възможности, защото това е една огромна свързана система в цял свят, още преди Интернет агент в Зимбабве е можел да резервира билет за полет на American Airlines в САЩ. Проблемът е, че тя е останала с технологичното развитие от 50-те години и съответно за авиокомпаниите е много скъпо да се обслужва. Има доста възможности за развитие, но като всяка друга голяма индустрия, където се засягат големи интереси, има и много пречки, най-вече от бизнес характер.
Как информационните технологии помагат за повишаване на оборота на травел агенциите и туроператорите?
Преди 10 години, ако искахте да си купите билет, трябваше да се обадите на някой, който да вдигне телефона и съвсем ръчно да се опита да сглоби полети, да ви даде цена и да ви обслужи, което означава, че един травел агент може да продаде 10 – 15 билета на ден. В момента, с новите онлайн технологии, целият този процес е автоматизиран. Той е изключително сложна за решаване математическа задача, само 5 компании в света са я решили. Но, както знаете, отивате онлайн и за 10 – 15 минути си купувате билет. Можете да си представите това какво означава за ценовата структура на индустрията. Вместо един агент да прекара един час на телефона, има един компютър за 10 секунди.
Вие сте президент и съосновател на Everbread – компания, която специализира в травел технологиите. Кои бяха основните препятствия, с които се сблъскахте в началото?
Предизвикателствата са основно от бизнес характер – това е изключително трудна за влизане индустрия, с много малко играчи, силно картелизирана, с много специфични структури данни. Другото, което е, че задачата, която ние решаваме – кой е най-оптималният начин да се стигне между всеки две точки и каква е цената – е много трудно решима. Казаха ни, че няма никакъв шанс ние да успеем да я решим, още по-малко с екип от България, още по-малко с хора, които никога не са работили в индустрията. Е, решихме я. Сега решаваме поетапно и бизнес задачите.
С какви аргументи привличате инвеститорите и с какви клиентите?
С инвеститорите винаги е малко по-сложно, защото, за да инвестират в нещо винаги трябва да могат да го пипнат и разберат. Когато става въпрос за „бизнес-то-бизнес” приложение, т.е. ние не работим директно с крайни клиенти, които могат да видят какво се случва и да си купят билет от нас, ние работим с травел агенции, авиокомпании и други системи, които всъщност обслужват и продават технологията на онлайн травел агенциите и на крайните клиенти, инвеститорите трябва да могат да видят, че тази технология е по-добра. В нашия случай е сравнително лесно, защото пускаме примерно технологията на ITA, пускаме нашата технология и за един и същи маршрут вадим билет, който е с 200 долара по-евтин и това става значително по-бързо и с по-малко компютърен ресурс. Т.е. инвеститорът може да го види, да го пипне и следващият му въпрос е: „Добре, де, обаче с всички тези агенции и авиокомпании как ще се разберете?”, защото това е все едно да влезеш в един бизнес с автомобили и да подмениш двигателя. Доста сложен, доста дълъг е процесът на внедряване на технологията. Но пък за сметка на това спестяванията, които могат да реализират авиокомпаниите и агенциите и най-вече възможността да предложат доста по-богат избор от начини за пътуване на по-евтини цени, всъщност са основните послания, които отправяме към клиентите и основните причини защо нашата технология се купува.
Какво представлява HAYSTACK?
Най-просто казано, това е един доста сложен софтуер, който от милиардите комбинации, с които можете да пътувате от София до Ню Йорк и обратно, може да ви предостави 200 – 300 или 1 000 най-евтини. А комбинациите са толкова много, защото ако вземем само утре – между София и Ню Йорк с 1-2 прекачвания, през нормални точки на прекачване, има някъде от порядъка на 1 млн. комбинации на полети и още 1 млн. на връщане. След това за всяка една комбинация сложете по около десетина хиляди цени, които трябва да се проверят – стигаме до доста голям обем комбинации, които никой не може да „смели” в рамките на 10 секунди. Затова в света има само 5 компании, които го правят – Amadeus имат продукт, Travelport имат продукт, който не е особено читав. Saber имат продукт, който е толкова лош, че тяхната собствена агенция не го използва в Европа, ITA Software имат продукт, който е много добър за американския пазар и Google ги купиха за 700 млн. миналата година, и ние имаме продукт – това е всичко на пазара. Никой друг не ценообразува. Дали ще отидете на Lufthansa.com, на Lastminute.com или на Skyscanner, на който и да е сайт, отзад седи някоя от тези пет компании.
Какво ще посъветвате екипите на стартиращи компании, които получават финансиране от фонда LAUNCHub?
Те са получили вече финансиране от LAUNCHub, за което ще ги поздравя. За да продължават да развиват бизнеса най-вероятно ще трябва да вземат още финансиране – от венчър фондове, от частни инвеститори. Основното, което бих ги посъветвал е много внимателно да преценят кого допускат в своята компания като инвеститор и също при какви условия.
Днес, виждате ли повече перспектива за младите хора в България, които се занимават с информационни и комуникационни технологии?
Мисля, че в сравнение с преди 15 години, когато аз заминавах за САЩ, има много повече възможности за финансиране, много повече достъп до световния пазар и познание за това какви са проблемите на хората и те могат да бъдат много добре решени от български компании. Има и доста примери за подражание. Ние сме сравнително млада компания на българския пазар, но има доста по-установени компании, които правят страхотни продукти на световно ниво и от които хората могат да гледат, да се учат, не само как се прави бизнес, но и как се прави продукт на световно ниво.
Пожелайте нещо на стартиращите предприемачи!
Много късмет и изключително много търпение!
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
Ето какво сочат нови проучвания
Svetatnazdraveto.bg ще предлага полезни съвети за превенция и грижа за здравето за всички възрастови групи