Какво е необходимо на една стартираща компания от България, за да се превърне в глобален успех?

БГ Бизнес

Блиц отговор от хората, които разбират от бизнес

Попитахме трима предприемачи просто: „Какво е необходимо на една стартираща компания от България, за да се превърне в глобален успех?”

Петър Статев, председател на Клъстер "Информационни и комуникационни технологии", предприемач по душа и късметлия, защото бизнесът, който създава в началото на 90-те години е все още жив и расте.

Необходимо е много кураж и любов към това, което правят. Наред с това – висока доза емоция, отдаденост, отрязване на всички мостове за отстъпление. Само тогава нещата могат да се случат.

Освен очевидното, две неща са необходими на ниво общество и обществени системи. Българското общество трябва да разбере, че между дребната измама, дребния алъш-вериш по балкански и просперитета има голяма разлика и тя се състои в едно – да работиш и да вярваш, че успехът ще дойде, всеки един от нас сам може да го достигне. Не може да ни го даде нито премиерът, нито президентът, нито Европейският съюз.

Т.е. необходимо е наличие на обществени системи, позициониране на понятието предприемач в ценностната система на българското общество. Наред с това и разбирането, че когато някой не успее не трябва да бъде заплюван и обругаван, сатанизиран, защото грешката е част от процеса на обучение. Колкото и да си добър, понякога просто не става или грешиш.

На много места, където предприемаческата култура е в центъра на обществената система, даже някой да сгреши пет-шест пъти, се казва: „Той се учи!”. Освен това за предприемачите няма възраст. Човек може на 50 години да си смени амплоато и пак да не бъде по-малко успешен от някой на 20.

Джон Брадфорд. Снимка: Ладислав Цветков
Снимка: Ладислав Цветков

Джон Брадфорд е сред съоснователите на Eleven, който е един от новите акселератори, сийд фонд. Управлявал е различни други програми, включително Springboard в Лондон, която се занимава с нещо много подобно.

Трябва много енергия, много постоянство, за да може това да се случи. Всъщност, нужно е и доста амбиция. Разковничето е да можеш да се фокусираш върху целия свят, т.е. можеш ли да създадеш продукт, който не само българите искат, но и всички останали.

Стойчо Влайков, предприемач от мобилния бранш

Хората от екипа трябва да са млади и амбициозни. Още от първия момент да мислят както на български, така и на английски, т.е. да мислят за клиенти не само в България, но и в целия свят. Да си направят продукта максимално бързо и ако има успех тук, да са готови да прекарат много часове в самолети и да работят с много хора по целия свят. Ако трябва дори да се преместят в Силициевата долина или в Лондон, защото там големите идеи стават наистина големи.

Петър Статев и Стойчо Влайков са гости и ментори на Eleven. Стартъп акселераторът разполага с 12 млн. евро и с техническата подкрепа на Google. Той ще помага на повече от 200 стартиращи компании в следващите 3 години, като осигурява начално финансиране до 200 хил. евро и използва модел „3+3”. Екипите първо ще преминат през тримесечна интензивна акселераторска програма, следвана от още три месеца на подпомагане за таргетиране на потребители в ранен етап на развитие.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст