Иновациите, неизбежни за успеха или прекалено скъпи за българския бизнес

БГ Бизнес

Как ги постигат в IT сектора, за който са от решаващо значение

Иновациите са в основата на успеха във всеки бизнес, особено в софтуерната индустрия, смята Стоян Велев, който отговаря за иновациите и развойната дейност в SAP Labs България. Той е на мнение, че българските фирми трябва задължително да заделят за иновации, но твърди, че не става въпрос непременно за финансов ресурс. Половин работен ден седмично, отпуснат на служителя за „мозъчен рифреш”, също върши работа. А понякога зад добрите идеи на екипа се крие успешен бизнес модел.

От 15 години Стоян се занимава със софтуер, девет от тях като част от екипа на SAP, където участва в разработката на технологични платформи за Enterprise Java приложения. Освен това е съавтор на четири софтуерни патента до момента. С този професионален бекграунд е просто задължително да му зададем няколко интересни въпроса.

Дайте оценка на иновациите и развойната дейност в микса на успеха за една млада фирма.

Иновациите са основата на успеха. Независимо от индустрията и типа бизнес, с който се занимава тази фирма, трудно ми е да си представя как би се развивала без иновации. Ако пък говорим за софтуерната индустрия и други подобни високотехнологични отрасли, ако трябва с една дума да опишем целия бизнес, това е иновация.

Могат ли българските фирми във вашия бранш, особено новите, да заделят за иновации?

Според мен е задължително да заделят. Хората може би си мислят за пари, за някаква финансова инвестиция. А в иновации може да се инвестира и с нефинансови средства.
Иновацията върви с всеки от нас. За да се прояви трябва време и спокойствие, за да може да разсъждаваме над идеите, които ни се въртят в главата, за да преценим кои от тези идеи са иновации. А това са идеите, зад които може да застане някакъв бизнес модел, т.е. това са идеи, от които можем да правим пари. На всеки от нас са се въртели подобни идеи в главата. За да се превърнат в иновации, разбира се, ни трябва време, спокойствие и след това да се разработи въпросната идея.

Финанси трябват за реализацията, но финанси в бизнеса се намират, има инвеститори, които да застанат зад добрите идеи. Много от хората, станали милионери за една нощ от софтуерна иновация, са започнали без пари или с минимални начални инвестиции. Същото важи и за фирмите. Една фирма, независимо колко е малка, с какви финанси разполага, може да стимулира иновациите у своите служители по най-различни начини, които не са свързани с пари. В нашата фирма, например, всички служители могат да ползват половин ден седмично, обикновено петък следобед, да се занимават с разработката на идеи и проекти по тяхно желание. Това най-често са просто идеи, които нямат пряка връзка с бизнеса на екипа, в който е съответният служител, такива които са му интересни, за които си мисли или работи по тях в свободното си време.

Част от тези идеи „изкласяват” до нещо, в което фирмата има интерес да инвестира и съответно те се реализират. По-голямата част от тях, разбира се, не стигат дотам, но със сигурност съдействат за духа на иновация и „мозъчен рифреш”.

В какви софтуерни патенти сте участвали?

Като разработчик на софтуер съм съавтор на няколко софтуерни патента. Всички те, най-общо казано, са в сферата на системите и алгоритмите за комуникация между приложения чрез размяна на съобщения. Патентите са свързани с оптимизация на бързината на действие на такива системи, които в реално време трябва да могат да обработват милиони съобщения с разумна скорост.

Какво ще посъветвате младите предприемачи, финансирани от Launchub?

Да не пренебрегват въпроса с иновациите и да помислят за това как да стимулират креативността на служителите си. Да направят така, че не само да се раждат добри идеи в главите на служителите, а тези идеи да се забелязват и да виждат бял свят, т.е. част от тях да се реализират. Някои от тях може би ще се окажат такъв тип иновация, която има смисъл да се защити като интелектуална собственост, друга част няма да са от този тип. При всички положения иновациите са в основата на техния бизнес и това е нещо, с което трябва да лягат и да стават.

Стоян Велев е един от участниците в организираните от фонда LAUNCHub PowerTalk дискусии, в които сподели опита си с екипите на 9 стартиращи компании в полето на информационните и комуникационни технологии от България и региона, одобрени за първоначално финансиране в размер до 30 хил. евро. Успешните проекти ще получат общо до 200 хил. евро и ценни съвети по пътя към реализацията на бизнес идеите си.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст