
В тази страна са единствени два ресторанта на McDonald's изцяло за вегетарианци
Ето къде можете да ги посетите
Има ли ограничение кой може да зарежда автомобила си на първата водородна зарядна станция у нас?
Една птичка пролет не прави, една водородна зарядна станция също няма да реши проблемите или по-скоро липсата на подобен тип транспорт у нас.
Πъpвaтa вoдopoднa cтaнция в Бългapия зaпoчна paбoтa в София на 10 май 2024 г., а първият автомобил, който беше зареден е и единствения такъв в България, а именно водородния електромобил на Института по електрохимия и енергийни системи на БАН.
Електромобилът е с марка Hyundai Nexo е закупен по процедура за обществена поръчка с цел да подпомогне създаването на научноизследователската инфраструктура за съхранение на енергия и електромобилност.
Ние от bTV Бизнес Новините попитахме доц. д-р Благой Бурдин, ръководител на научна полева лаборатория „Интегрирани енергийни системи“ към Център за компетентност ХИТМОБИЛ, които обслужват станцията дали гражданите ще могат да имат свободен достъп до зареждане и за колко време.
Колко струва и кой може да зарежда колата си на водородната станция?
„Водородната зарядна станция не е изградена като търговски обект (съответно не продава водород като гориво), а е част от научна полева лаборатория „Интегрирани енергийни системи“ към Център за компетентност ХИТМОБИЛ. Целта е изследване на взаимовръзките между производство на енергия от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ), съхранение на енергия, производство на водород и в частта със станцията – използване на този водород като енергия за захранване на транспортни средства“, отговори доц. д-р Благой Бурдин.
По негови думи като част от плана за развитие на ХИТМОБИЛ ще бъдат провеждани на научни изследвания, демонтиране и популяризиране на водородните технологии в транспорта, както и създаване на експертиза при въвеждане в експлоатация на водородни станции (определяне на местоположение, капацитет, работни налягания, скорост на зареждане и редица други технически параметри на станциите) съобразно оптималното използване на съоръженията.
„Една станция не е достатъчна за навлизане на водород в транспорта и функционалното използване на водородни автомобили от крайни потребители но разбира се, ако има потребител, който иска да зареди своя водороден автомобил на станцията той може да го направи безплатно в рамките на свободния капацитет на станцията и съгласувано с времето на научния екип на ХИТМОБИЛ“, казва експертът.
Коя фирма ще поддържа обекта станцията за зареждане с водород на БАН?
Бурдин каза, че в рамките на гаранционния срок на съоръжението, всички дейности по поддържане на станцията ще бъдат извършвани от нейния производител. След гаранционното обслужване може да бъде извършвано от по-широк кръг фирми, но след съгласуване на специфичните дейности (особено в частта безопасност) с производителя.
Колко струва по принцип един пълен заряд с водород?
Експертът казва, че все още няма пазар за водород в транспорта в България и региона.
„Първата стъпка е, както за всяка нова технология, субсидиране на цената до аналогични нива на бензин/дизел. След изграждане на първите комерсиални станции цената следва да бъде определяна на пазарен принцип в конкуренция с другите видове горива. Предвид обаче предимствата на водорода по отношение съхранението на енергия от ВЕИ, висока скорост на зареждане и финансова икономия от мащаба при изграждане на големи зарядни станции, има сериозни предпоставки водородът да бъде едно от предпочитаните горива в транспорта“, допълва той.
Има ли други превозни средства, които се движат с водород в нашия транспорт освен колата на института?
Водородния електромобил на ИЕЕС е пръв и засега единствен в България и региона. За да има повече транспортни средства – леки и товарни автомобили, автобуси и др., в началото е необходимо превозните средства и станциите, които да ги зареждат да бъдат въвеждани в експлоатация едновременно.
„По време на официалното откриване на станцията не малко хора заявиха интерес. За частни лица все още няма съществен смисъл от закупуване на автомобил, който трудно да зареждат и то само на едно конкретно място. С бизнеса, обаче, би могло да бъде изградено ефективно сътрудничество, при което с няколко водородни автомобила да се провеждат научни изследвания за ефективността от прилагане на този вид транспорт в техния автопарк“, казва Бурдин.
Как работи технически станцията и кое я прави различна?
Зарядната станция по своята същност е компресорна станция, която повишава налягането на подавания на входа си газ до необходимото налягане за зареждане на автомобила. Различното в случая е газът, с който работи – водород.
Първата водородна зарядна станция в България и дори в се намира на ул. „Искърско шосе“ 11, с вход откъм ул. "Мюнхен", съобщават от Българската академия на науките (БАН).
Ето къде можете да ги посетите
Платформата ще начислява допълнителна такса, ако добавите човек извън домакинството си
Продуктът е създаден специално за американския пазар