Всяка трета покупка на българина е на промоция

БГ Бизнес

Домакинствата продължават да посещават магазините по-рядко

През 2022 г. 36 на сто от покупките, които домакинствата в България са направили, са били на промоция. Делът на собствените марки на търговските вериги, които по принцип са с по-ниски цени, спрямо брандираните стоки, не бележи ръст. Това означава, че домакинствата търсят промоциите, без значение дали марката е на търговската верига или е търговска марка, важното е да е на добра цена. Това каза Рени Яврийска от GfK Bulgariа на Retail Digital Forum 2023q пише БТА.

Тя представи проучване за това как българите са пазарували онлайн стоки за домашна консумация през 2022 г. То е направено чрез потребителски панел – продължително количествено изследване по стандартизирана методология, която е еднаква за всички европейски държави, където GfK има такива панели. В базата на панела са 2500 домакинства, които всеки ден дават информация за покупките си, сканирайки баркодовете на стоките чрез специално мобилно приложение. В проучването са обхванати и хората, които не ползват мобилни телефони, като са им раздадени съответните устройства, които наподобяват старите мобифони.

Индексът на потребителското доверие, анализиран в проучването, показва, че като цяло българите са малко по-негативни настроени спрямо хората, които живеят в другите европейски държави, каза Рени Яврийска. Този индекс пряко се влияе от икономическата обстановка, ръста на инфлацията, които определят модела на пазаруване на домакинствата, коментира експертът.

Проучването отчита, че през 2022 г. има значим ръст в регистрираните разходи на домакинствата спрямо предходната година, което основно е заради високата инфлация, а не поради увеличеното потребление. С най-голям дял в потребителската кошница са охладените и пакетираните храни, съответно – 41 на сто, и почти 30 на сто. Това са двете категории, които бележат най-голям ръст в средните си цени спрямо година по-рано, коментира експертът. Замразените храни също бележат значително увеличение на средните цени, на които домакинствата ги купуват.

По отношение на търговските вериги, от които пазаруват домакинствата, супермаркетите са с най-голям дял - 27 процента от разходите им са регистрирани там, следват хипермаркетите, основно заради инфлацията и предлаганите промоции, докато при малките хранителни магазини се регистрира плавен спад спрямо ковидната 2020 година, когато там бе отчетен ръст при покупките на домакинствата. 

През 2022 г. домакинствата продължават да посещават магазините по-рядко и да харчат повече на единично посещение, коментира експертът. 28 на сто от домакинствата в България са пазарували онлайн, като това формира 1,4 на сто от разходите за всички покупки, които са направили, а посещенията във физическите магазини са основен канал, в който домакинствата правят своите разходи и осъществяват основната част от покупките си.

Независимо дали домакинствата пазаруват онлайн или от физически магазин, има еднакъв дял на закупени количества стоки на промоция. Собствените марки на търговските вериги имат потенциал за повече продажби през онлайн каналите, сочи проучването. 

Млечните продукти заемат съществена част от потребителската кошница на домакинствата, като при пазаруването онлайн 18 на сто от разходите им са за такива изделия, повече онлайн се купуват продукти за грижа за косата и за кожата, топли напитки и храни за домашни любимци заради по-големия им асортимент, сочи проучването. 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст