1 USD
1.67337 BGN
Петрол
65.12 $/барел
Bitcoin
$118,426.0

От симулатора до небето: Как екипажът на самолета се подготвя за работа на 10 000 метра над земята?

БГ Бизнес

Нискотарифният модел не значи липса на безопасност, уверяват от Wizz Air

В повечето източноевропейски държави има неписана традиция: когато колесникът докосне пистата, салонът на самолета избухва в ръкопляскания. За едни това е мил жест на благодарност, за други – леко неловък ритуал, който не разбират. Но зад този миг стои цялата работа на десетки професионалисти, които правят въздушното пътуване безопасно и възможно най-комфортно.

Пилотите и стюардите преминават през стриктни тренировки, за да реагират в ситуации, които пътниците никога не трябва да преживяват – от технически отказ на двигател до медицински инцидент на борда. Именно за да покаже как се подготвят екипажите за подобни предизвикателства, Wizz Air отвори вратите на своя тренировъчен център в Будапеща за bTV Бизнес Новините.

Там, сред симулатори с реални кабини и макети за аварийно напускане, се вижда колко далеч от случайността е всеки жест по време на полет. И колко е логично да има хора, които ръкопляскат, когато самолетът кацне.

Във въздуха се лети, на земята се учи

В офиса в Будапеща на компанията работят повече от 100 души, което, по думите на Николета Зима – инструктор на кабинен екипаж и ръководител на тренировъчния център, понякога създава атмосфера, наподобяваща Вавилон: оживено и динамично място, където се подготвят бъдещите екипажи на Wizz Air.

Центърът комбинира Full Flight симулатори и практически упражнения. Всеки пилот преминава обучение на всеки шест месеца, а кабинният екипаж се обучава по първа помощ, аварийни ситуации, пожарогасене и кацане във вода.

Началният курс за новите служители трае 7–8 седмици и включва обучение за конкретния модел самолет. След успешно завършване на теоретичните и практическите изпити следват полети с опитен инструктор.

На всеки три години се провеждат задължителни проверки според регламентите. Пилотите преминават проверка във Full Flight симулатор два пъти годишно, а кабинният екипаж прави ежегодни практики. При неуспех обучението се повтаря, а служителят не е допуснат до полети.

„На всеки 6 месеца пилотът поставя своя лиценз на бюрото и ако не успее да премине изпитът, то тогава му го взимаме. Но определено, ако си пилот, не трябва да се проваляш на изпита си“, казват Адам Орбан и Саболч Наги, пилоти и инструктори в Wizz Air.

В Будапеща работят 35 инструктори с над 15 години летателен опит. Те продължават да летят активно, което гарантира актуалност на знанията и практиката.

Центърът има капацитет да обучава едновременно до 400 души, разполага с класни стаи, макети за аварийни ситуации за кабинен екипаж, помещения за пожарогасене и Full Flight симулатори.

Какво представляват Full Flight симулаторите?

Full Flight симулаторите са най-високият клас тренировъчни устройства в гражданската авиация. По форма и функционалност те напълно възпроизвеждат пилотската кабина на Airbus A320 – от уредите и управлението, до реакцията на машината при различни ситуации. Има статични модели и такива, монтирани върху подвижни платформи, които имитират движенията на самолета.

Снимка: Демонстрация – тренировъчен център на Wizz Air

Визуалната система показва реалистична панорама, а вибрациите и звуковите ефекти допълват усещането за реален полет. Инструкторите могат да променят времето – ясно небе, мъгла, силен дъжд – или да симулират непредвидими събития: турбуленция, появата на друг самолет или ято птици. Локацията също се сменя, за да се упражняват кацания на различни летища, включително сложни и рискови за навигация.

„Един пилот трябва да умее да управлява самолета във всякакви условия – без значение дали е нощ, дали има мъгла, порой или друго метеорологично условие. Също така трябва да умее да кацне на всяко летище“, казва Саболч Наги, инструктор и един от малкото пилоти в света, които могат да кацнат на едно от най-сложните летища – летище Фуншал в Мадейра.

Един симулатор струва около 10 млн. евро, а общата стойност на оборудването в тренировъчния център надхвърля 40 млн. евро. Wizz Air разполага с шест такива устройства – три в Будапеща и три в Италия – като планира още два в рамките на следващите две-три години.

Причината е ръстът на флота – всеки нов самолет изисква около 40 нови членове екипаж. За да покрие нуждите, компанията работи с денонощен график, включително нощни тренировки.

Центърът се използва и от пилоти на Унгарските военновъздушни сили, които преминават периодично обучение за Airbus A319/320. В замяна авиокомпанията има достъп до военни летища за подготовка на свои екипажи.

Как се обучава екипажът за най-лошите сценарии?

Екипажите на Wizz Air преминават подготовка за почти всяка ситуация, която може да възникне на борда. За целта в тренировъчния център е осигурен истински самолет, оборудван така, че да симулира условията на реален полет. Времето през прозорците може да се променя, а екипажът да преживее почти напълно автентично инциденти, включително и катастрофи.

Стюардите тренират и как да евакуират пътниците възможно най-бързо и безопасно, ако възникне спешна ситуация. Освен стандартните задължения по настаняване и обслужване, те се обучават как да реагират, ако пилотът внезапно се почувства зле и самолетът трябва да бъде поставен на автопилот.

„Компанията все пак се старае това да не се налага, защото на всеки полет имаме четири варианта, ако нещо се случи с пилота, особено при кацане. Когато кацаме, имаме включени два автопилота – ако се случи нещо с единия, другият да поеме. Ако и с него се случи нещо, пилотът трябва да поеме, а ако и той не може, тогава вторият автопилот влиза в действие“, обясни Адам Орбан.

Екипажите тренират и как да се справят с пияни, агресивни или дрогирани пътници. За целта са осигурени специални ластични „белезници“, с които пътникът може да бъде обезопасен без риск от нараняване. Освен това стюардите се обучават да оказват първа помощ при спешни медицински случаи – от изкуствено дишане и сърдечен масаж до подпомагане на раждане на борда.

Компанията също е инвестирала в нов тип аварийни прозорци, които при блокирани стандартни изходи могат да се отворят като врати чрез издърпване на една дръжка, осигурявайки бърз и безопасен изход за пътниците.

Пушачите причиняват най-много пожари на борда

Въпреки абсолютната забрана за пушене на самолета, някои пътници продължават да нарушават правилата. По думите на Николета Зима именно пушачите са сред най-честите причинители на пожари на борда.

За да се подготви екипажът за този тип инциденти, в тренировъчния център на Wizz Air в Будапеща е изграден специален симулатор за пожар. Там чрез един бутон инструкторите могат да предизвикат пламъци в помещение, което имитира самолет с метални седалки. Обучаващите се трябва бързо да реагират и да овладеят ситуацията.

Особено внимание се обръща на тоалетните – място, където пътниците често нарушават правилата. В реалните самолети всяка тоалетна е оборудвана с детектор за дим. При задействане на алармата, над кабината светва лампа, а стюардът може бързо да извлече дима и да изведе нарушителя.

Друг често срещан източник на пожари на борда са литиево-йонните батерии за зарядни устройства и телефони. Екипажът на Wizz Air предупреждава пътниците никога да не ги поставят в регистрирания багаж, а само в ръчния. При признаци на прегряване или отделяне на дим, веднага трябва да се сигнализира на екипажа, за да бъде ситуацията овладяна безопасно.

Нови самолети и point-to-point модел

Wizz Air, един от големите играчи в сегмента на нискотарифните авиопревозвачи, днес разполага с 240 самолета Airbus със средна възраст 4,5 години – едни от най-модерните в Европа. Новите модели A320 и A321 харчат с до 40% по-малко гориво и превозват повече пътници, което намалява въглеродния отпечатък на компанията.

Авиокомпанията използва различен модел от повечето нискотарифни превозвачи. Тя работи по бизнес модел „point-to-point“, което означава, че предлага директни маршрути без прекачвания – метод, който намалява разходите и прави полетите по-евтини за пътниците.

Компанията се придържа и към експлоатация на второстепенни летища, които са по-изгодни за използване, допълнително намалявайки цената на билетите. Пътниците имат възможност да изберат допълнителни услуги като избор на място, храна, напитки или багаж – така плащат само за това, което наистина искат, докато основният билет покрива базовите услуги.

За компанията работят над 9 000 служители, а броят им продължава да расте. През тази година компанията очаква да превози 74 млн. пътници – с 6 млн. повече спрямо 2024 г. В България Wizz Air поддържа база с девет самолета и стотици служители. Авиокомпанията достига средно около 12 часа и 40 минути летене на ден.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Виж всички предложения от брошурата тук