Магазини у нас таксуват кутийките от топла витрина с 20 ст.

БГ Бизнес

Това показва проучване на онлайн платформата „Ние, потребителите“

 

Някои от големите вериги за хранителни стоки с топли витрини от началото на тази година продават на клиентите си ястията и продукти задължително само в кутийки от по 20 стотинки.

Това показва проучване на онлайн платформата „Ние, потребителите“. Повод за него става сигнал на гражданин, който си е закупил маслини и въпреки че е убедил продавача да ги постави в пликче, на касата все пак му е таксувана и пластмасова кутийка от 20 ст. Това показва и изпратената от клиента касова бележка, на която отказаният от него амбалаж е отбелязан като самостоятелен артикул със съответната цена.

„Оказва се, че ако си купите маслини, мусака, пълнени чушки или друга подобна храна, освен цената за съответното количество продукт, на касата автоматично ще се отбележи и опаковката, която се таксува отделно“, казват от „Ние, потребителите“.  

Клиентите са уведомени за „иновативния“ подход със специално изготвени за целта табели в търговските зали и мини постери на стойки над самите витрини. Текстовете на поставените информационни материали се позовават на Наредбата за намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда.

Ако попитате консултантите какво налага принудителната продажба на тези кутийки и не може ли гозбите да се поставят в донесени от клиента съдове за многократна употреба, ще ви отговорят:

„Има нова наредба. Трябва да спазваме правилата, които са ни дадени, ние сме служители – забранено ни е да поставяме тези продукти в други опаковки, вкл. и в донесени от клиентите. Ако ви ги сложа в торбичка, на касата пак ще се таксува опаковка.“ 

Това означава, че са определени артикули, за които най-вероятно баркодът, който се издава след измерването на везната при отпечатването на етикета, автоматично добавя и отделно таксуване на опаковка. Изключение могат да правят продукти като пилешки бутчета, кюфтета и др., които се поставят в специални пликове, без заплащане за тях.

 

Добрите примери

Прегледът на „Ние, потребителите“ показа, че сред веригите за хранителни стоки с топли витрини има и такива, които предоставят възможност на клиентите си да донесат свои съдове, в които да бъдат поставени избраните от тях продукти. Това стана ясно в хода на проведени експерименти на терен в по два търговски обекта на всяка от големите вериги и едва след запитване за такъв вариант.

Контролни покупки за целите на изследването от магазини с налична опция „кутия на клиента“ показаха, че се измерва и отбелязва на етикета нетното количество на продукта, като се изважда теглото на опаковката (тара) – съответно тя не се таксува на цената на съдържанието в нея.

Бизнес Видео Подкаст