Колко струва горивото за един полет и колко "харчи" самолетът? (ВИДЕО)

Пилотът Марио Бакалов дава отговори на интересни въпроси за горивото и самолетите

Колко е необходимото гориво, за да се извърши полет и зареждат ли се самолетите "до горе", както при автомобилите. На тези въпроси отговори дава дългогодишният пилот Марио Бакалов. 
 
Необходимото гориво на борда се състои от следните количества:
  • Гориво за рулиране на земята;
  • Гориво за полета от началната точка до дестинацията;
  • Резервно гориво, обичайно около 3% до 5% от горивото за полета;
  • Гориво за да се стигне до алтернативното летище, например в случай на лошо време или авария на дестинацията;
  • Гориво за 30 минути изчакване/кръжене над алтернативното летище.
  • Допълнително гориво по усмотрение на пилотите, съобразено с (лошо) време, трафик, специални ситуации или извънредни нужди. 
По време на полет в самолета трябва винаги да има най-малко гориво за да се стигне до дестинацията, плюс гориво до алтернативното летище, плюс гориво за 30 минути кръжене над него. В противен случай се налага преждевременно кацане. 
А защо не се зарежда "до горе"?
 
Всеки допълнителен килограм тегло в самолета води до повишен разход на керосин. Ако например трябва да се превози товар от 100 кг на полет траещ 10 часа, са нужни грубо една трета от теглото за керосин, т.е. около 33 кг. Ето защо нужното гориво се изчислява и зарежда точно според нуждите за конкретния полет
 
Само в редки случаи се взима повече от нужното гориво, тогава когато например на дестинацията горивото е много по-скъпо или когато се очакват затруднения при зареждане. 
 
Колко “харчи” един самолет?
 
А320 има среден разход от 2400 кг керосин на час, а А380 се нуждае от 12000 кг керосин на час.
 
П.С.: Един тон керосин струва в момента в зависимост от локацията около 800-900 долара.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст