БНБ пуска възпоменателна монета, посветена на българската гайда
На гърба на монетата е изобразено стилизирано изображение на двама гайдари
Ще се изненадате от някои от тях
Самолетът всъщност е най-безопасният транспорт в света от десетилетие насам и сигурността му продължава да се подобрява. Въпреки това, тези шест самолетни факта могат да ви накарат да се замислите, преди да резервирате следващия си самолетен билет:
Вашият самолет не може да е толкова нов, колкото си мислите
Много хора не осъзнават колко стари са всъщност въздухоплавателните средства, които ежедневно кръстосват небето. Обикновено стари самолети използват авиокомпании на по-малки, развиващи се нации, както и нискотарифни превозвачи. Няколко слоя боя върху интериора могат да заблудят нетренираното око, че самолетът е нов.
Защо стюардесите намаляват светлините, когато самолетът се приготвя за кацане?
Когато самолет каца през нощта, стюардесите намаляват вътрешното осветление в кабината. Защо го правят?
В случай, че кацането на самолета не успее и пътниците трябва да бъдат евакуирани, очите им ще са свикнали с тъмнината. Това е подобно на ситуацията, когато в непозната светла стая, пълна с различни препятствия, някой внезапно изключва светлината и ви моли да напуснете бързо.
По подобна причина стюардесите молят пътниците да вдигнат щорите на прозорците по време на кацане, за да могат в случай на авария да видят какво става навън и да преценят коя страна на самолета е най-добра за евакуация.
Номерата на полетите се объркват рядко, но се случва
Номерата на полетите не служат само за да ви помогнат да се ориентирате в кой район на летището да отидете. Те помогнат на ръководителите на полети да насочват правилно пилотите по възложените им маршрути. Но понякога се правят грешки. В резултат на това два пътнически самолети на една и съща авиокомпания почти се блъскат един в друг заради сходни номера на полета. От тогава на самолети, които се намират в една и съща зона на летището и имат насрочено излитане за един и същи времени терминал, не се дават близки номера на полета.
Понякога самолетът, в който летите, е поправен с тиксо
Това, разбира се, не е обикновено тиксо, каквото можете да си купите от книжарницата. То е високотехнологично, изключително здраво алуминиево тиксо и се използва само за външни поправки. Алуминиевата лента струва стотици долари на руло. И се използва само за маловажни повърхности, които изискват наистина козметични ремонти.
В тоалетните има пепелници и това е с причина.
Пушенето е забранено в самолетите още през 2000 г., но пътниците забелязват, че все още има пепелници в тоалетните на самолетите. Причината е, че въпреки политиката за забрана на тютюнопушенето и множеството табели „Пушенето забранено“, поставени на видно място, в един момент някой може да реши да изпуши цигара в самолета. Надяваме се, че ако някой наруши правилата, ще го направи в сравнително ограниченото пространство на тоалетната и ще изхвърли угарката на сигурно място - в пепелник, а не в кошчето с кърпички, където може да предизвика пожар.
Няма да говорим за глоби и други последствия от опита за пушене по време на полет.
Много фактори влияят върху шанса ви за оцеляване при инцидент
Носят се какви ли не легенди за факторите, които влияят върху шансовете за оцеляване при самолетен инцидент – за височината на полета, мястото в самолета, та дори и за името на авиокомпанията.
Статистиката сочи, че при самолетните компании от Северна Америка смъртните случаи при инцидент са най-малко, а при тези от Африка рискът е най-висок. Освен това изходите на самолета са точка на възпламеняване при потенциален пожар, защото горивото се съхранява в крилата.
Според друга градска легенда, по-ниските имат по-голям шанс да оцелеят при самолетна катастрофа, защото е по-вероятно да се скрият зад седалките, които са прекалено малки да предпазят по-едрите пътници. Не е зле обаче да помните: има по-голям шанс за умрете от ужилване на пчела, отколкото в самолетна катастрофа. Освен това е три пъти по-вероятно да ви убие мълния, отколкото инцидент със самолет.
Токсичен дим може да съсипе здравето ви
Наскоро британски следовател изрази опасения, че в самолетите се наблюдава така нареченият аеротоксичен синдром – смъртоносно състояние, причинено от замърсен въздух, идващ от двигателя на самолета. Според проучванията обаче единствените вредни газове, които не предизвикват загриженост, могат да бъдат открити в пилотските кабини.
На гърба на монетата е изобразено стилизирано изображение на двама гайдари
Колко харчат пушачите на година за цигари
За китайските бизнесмени е много необичайно да отправят публични нападки към правителството