Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
2,8 млн. българи през 2021 г. са имали доход под 722 лв.
Около 2 млн. и 830 хил. души са енергийно бедните българи. Това показват изчисленията, които са правени от Националния статистически институт и Агенцията за устойчиво енергийно развитие по новата методика и дефиниция, която се прие преди 2-3 седмици в Закона за енергетиката (ЗЕ).
Това каза в интервю за БТА доц. д-р Теодора Пенева от Института за икономически изследвания (ИИИ) при Българската академия на науките (БАН) по повод предстоящата либерализация на пазара на електроенергия, която е предвидена в промените на Закона за енергетиката за битовите потребители.
БТА припомня, че измененията в ЗЕ предвиждат Националната електрическа компания (НЕК) от 1 юли 2024 г. да престане да бъде обществен доставчик. Регулираните цени за крайните битови потребители ще се прилагат до 31 декември 2025 г. Предвидена е възможност за компенсиране на битовите клиенти за разходите за закупуване на електрическа енергия в рамките на регулаторния процес за периода до 2026 г.
По думите на доц. Пенева е възможно броят на енергийно бедните да е по-малък, защото става въпрос за един персонализиран доходен критерий, а не общ за всички, както е официалната линия бедност. "Възможно е да има вариации, но въпреки всичко е голям процент - около 35-40 процента и това е правено при цени от 2021 г.", коментира тя. Според нея доходният критерий по новата дефиниция би следвало да се качва с цените, ако те се повишават или да пада, ако те се понижават.
По думите й тези 2,8 млн. българи през 2021 г. са имали доход под 722 лева, тоест се оказва, че у нас почти няма средна класа. Според нея държавата може да се справи, ако иска, защото има нужните инструменти за това. От Института за икономически изследвания при БАН са написали много становища, доклади, статии. Затова държавата знае нужните стъпки как да се справи в тази ситуация, изтъкна тя.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб