Революция: Първият баркод е създаден преди половин век… за дъвка

Технологии

Баркодът е измислен, за да реши два основни проблема в магаизните. Ето кои

 

Първият модерен баркод е сканиран върху 10 пакета дъвки в магазин за хранителни стоки в Трой, Охайо преди 50 години. Днес черно-белият баркод е едно от онези неща, които просто съществуват без да се замисляме колко революционно откритие е.  

Петдесет години са сериозна възраст за повечето технологии, но баркодовете все още нямат по-добра алтернатива, която да ги замени. Всеки ден по света се сканират повече от 10 милиарда баркода. А по-новите типове баркод символи, като например QR кодове, създадоха още повече възможности за използване на тази технология.

Въпреки че баркодът не възвестява кога ще дойде краят на света, както някога се опасяваха теоретиците на конспирацията, той постави началото на нова ера в световната търговия.

Баркодовете са изобретение на хранително-вкусовата промишленост

Докато светът се промени много от средата на 70-те години насам, Универсалният продуктов код (UPC) – който познаваме като „баркод“ – не се е променил. Кодът, който беше сканиран за първи път върху опаковка на дъвка на 26 юни 1974 г., е основно идентичен с милиардите баркодове, сканирани в магазините по света днес.

 

Институтът Смитсониън притежава първата опаковка дъвка, сканирана с UPC код

Когато този първи UPC код е сканиран, това е кулминацията на години планиране от американската хранителна индустрия. В края на 60-те години на миналия век разходите за труд нарастват бързо в магазините за хранителни стоки и инвентаризацията става все по-трудна за проследяване. Мениджърите на хранителни стоки се надяват, че баркодът може да им помогне да решат и двата проблема, и в крайна сметка се оказват прави.

В началото на 70-те години индустрията сформира комитет за разработване на стандарта за данни UPC и избра символа за баркод на IBM от куп алтернативни предложения. И стандартът за данни, и символът за баркод на IBM все още се използват днес.

Въз основа на бележки от срещи, запазени в архивите на университета Stony Brook, изглежда, че хората, разработили системата UPC, са вярвали, че вършат важна работа. Те обаче нямат представа, че създават нещо, което ще надживее повечето от тях.

Дори оптимистичните оценки на хранително-вкусовата промишленост прогнозират, че по-малко от 10 000 компании ще използват баркодове в бъдеще. В резултат на това сканирането на първия UPC баркод не беше обърнато специално внимание по това време.

Няколко вестника пускат кратки статии за това, но това не е новина на първа страница. Значението му става очевидно едва години по-късно, тъй като баркодовете се превръщат в една от най-успешните инфраструктури за цифрови данни в историята.

Баркодовете революционизираха рафтовете на супермаркетите

Баркодовете не само промениха изживяването при пазаруване при плащане. Като направиха продуктите машинно четими, те позволиха огромни подобрения в проследяването на инвентара. Това означаваше, че артикулите, които се продават добре, могат бързо да бъдат добавени въз основа на данните, предоставени от баркода, изисквайки по-малко място на рафта за показване на всеки продукт.

Намалената нужда от повече пространство на рафтовете позволи бързо разширяване на нови продукти. Така че можем да обвиняваме баркодовете, че сме намерили 15 различни пасти за зъби в магазина за хранителни стоки и не знаем по какво се различават.

По същия начин днешните огромни магазини за хранителни стоки и хипермаркети вероятно не биха могли да съществуват без огромното количество данни за инвентара, налични днес благодарение на системата за баркод.

Други индустрии бързо се намесват

Модерният баркод се ражда в хранително-вкусовата промишленост, но дълго време не се ограничава само до супермаркетите. До средата на 80-те години успехът на системата UPC насърчава други индустрии да приемат баркодовете. Например, в рамките на тригодишен период Walmart и Министерството на отбраната и автомобилната индустрия на САЩ започват да използват баркодове за проследяване на стоки в техните вериги за доставки.

Частните спедиторски компании също са приели баркодове за запис на идентификационни данни. FedEx и UPS дори създадоха свои собствени баркод символи.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст