Без такси за бусове на туроператори на летище София тази зима
Решението ще важи до края на зимния период
Цената на батерията варира между 17% и 30% от производствените разходи за цялата кола
Ако електрическите автомобили са по-скъпи от бензиновите или хибридните модели, това до голяма степен се дължи на цената на батериите, чиито клетки използват редки материали. В зависимост от марките цената на батерията варира между 17% и 30% от производствените разходи.
Тази висока цена става още по-солена, когато се наложи смяна на батерията. Изчисленията сочат суми от 4000 до 33 000 евро в зависимост от това дали се налага смяна на модул или на цялата батерия. Разбира се цената зависи и от марката. Батериите са сърцето на електрическите превозни средства. Те правят мощността използваема. По-голямата батерия означава повече километри.
Цената на батерията зависи преди всичко от нейния химически състав и от материалите, които са вложени в нея – освен от производителя. Например, LFP (литиево-железен фосфат) е по-евтин от NMC (никел-манган-кобалт) Li-Ion батерия.
Колко струва чисто нова батерия за електрически автомобил?
Нова пълна батерия струва около 130 долара на kWh в Китай в края на 2023 г. NMC с по-висока енергийна плътност струва около 150 долара в Европа и около 140 долара в САЩ за същия показател, показват изчисления на Bloomberg.
Така батерията от 75 kWh за Tesla Model Y Performance, произведена в Германия, ще струва повече от 11 250 евро. За кола от почти 60 000 евро не е зле. При батерията от 87 kWh на Renault Scenic Gran Autonomía, произведена във Франция, цената ще нарасне до над 13 000 евро. Отиваме до Ford F1-50 Lighting с батерия от 131 kWh - цената ще се повиши до 18 340 долара.
Колко струва смяна на батерията на електрическия автомобил?
Но тези суми се умножават два или дори три пъти, когато става въпрос за смяна на батерията. Да се върнем на примера с Renault. Впечатляващата батерия от 87 kWh на ScenicE-Tech във версията за дълги разстояния струва колосалните 25 000 евро във Франция. С 3000 евро по-малко струва батерията от 60 kWh, с която са оборудвани SUV версиите. Но все още е с 5000 евро повече, отколкото в Mégane E-Tech, който използва абсолютно същото. Що се отнася до очакваното "Рено 5 електрик" и неговата 52 kWh батерия – струва 14 400 евро.
Въпреки че това са цени за френския пазар, те не се различават много от тези в останалите страни от ЕС. И това е без да се вземат предвид труда и други части, които може да се наложи да бъдат заменени в процеса. Френската марка не е единствената с толкова високи цени. Смяната на батерията на Hyundai Ioniq 5 с батерия от малко над 80 kWh може да струва повече от 33 000 евро. Това е цената, която е поискана от клиента в Канада, страна със само 5% ДДС.
Някои потребители на BMW са видели оферти за подмяна на батерията i3 извън гаранцията за 17 000 евро. В САЩ една батерия за Ford F-150 Lightning Long Range струва около 4400 долара за батериен модул и близо 36 000 долара (32 000 евро) за цялата батерия, казва „Денар“.
Това не е проблем в първите години от живота на колата, когато все още защото е в гаранция, и то доста голяма. Повечето производители предлагат осем години и 160 000 км за своите батерии. Но бъдете внимателни! Гаранцията обикновено се прилага при едно условие – когато полезният капацитет падне под 70% през този период. С батерия от 100 kWh капацитет от 70 kWh все още може да бъде приемливо. Но в кола с батерия от 50 kWh, която гарантира малко над 300 км автономност, това означава да остане само 35 kWh. И в този случай пробегът ще стане неприемлив.
Възможна смяна на батерията може да възникне при по-стари употребявани електрически автомобили на 15 или повече години. Полезният живот на батерията на електрически автомобил обаче е по-дълъг, отколкото си мислите. При оптимални условия трябва да издържи между 15 и 20 години в зависимост от производителя.
Скорошно проучване на 15 000 електрически автомобила от 2011 г. и 2023 г. потвърждава това. Смяната на батерията е рядко събитие. Всъщност само 1,5% са прибягнали до тази услуга. Повечето от сменените батерии са от по-стари модели, пуснати преди 2015 г. Сред най-засегнатите са Тесла модел S и Nisan Leaf.
Има несигурност с моделите на пазара на употребявани автомобили, въпреки че можете да разберете колко живот остава в батерията, преди да купите употребявана електрическа кола. Също така колко полезен живот остава на електрическото превозно средство.
Решението ще важи до края на зимния период
Едва 27% от служителите търсят възможност да развиват и придобиват нови умения
LVMH става глобален партньор на състезанията