Нов връх на цената на газа в Европа
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
Българският стартъп привлече финансиране oт 13 млн.долара, при това от инвеститори, начело с ВМW.
Българският стартъп АМРЕСО преди дни привлече финансиране oт 13 млн.долара, при това от инвеститори, начело с ВМW. Новината определено насочи погледите към компанията, която се оказа състезател от световна величина в платформите за управление на зарядни станции на електрически автомобили.
С какво ли е толкова успешен софтуерният продукт на българите? Срещаме се, за да поговорим за перспективите пред проекта и за бъдещето на електрическите коли с глaвния изпълнитeлeн диpeĸтop Opлин Paдeв.
Контакт
Вече цели 15 години той се занимава със стартиращи компании в софтуерния свят, а последното му начинание постига впечатляващи успехи само за 3. „Светът на стартъпите е влакче на ужасите“, обича да казва той. И явно сега е моментът, когато влакчето е тръгнало смело нагоре… но докъде ли ще стигне?
AMPECO бързо се доказа на световно ниво в това, което прави: пълната гама софтуер, нужен на собствениците и операторите на станции за зареждане на електромобили. Стартъпът бързо се намести сред най-големите в тази ниша в световен план, не е далеч и от лидерската позиция. Продуктите му се ползват на 6 континента, компанията е водеща във Великобритания и поглежда сериозно към американския пазар.
Как ли екипът избира именно това поле за изява?
Орлин Радев отдавна е голям застъпник на електрическите превозни средства и е забелязал какви са основните проблеми през това електромобилите да станат масови. Решава да си направи експеримент – преди няколко години се отправя с приятели в опит да стигне с електромобил… от Германия до България. И се сблъсква с огромни трудности.
По жицата
„Смятаме, че един ден всички ще минем на електромобили. И си направихме този експеримент, за да изпитаме от първа ръка трудностите, преди да запретнем ръкави, за да ги разрешаваме. Събрахме доста ценен опит от първа ръка, но го комбинирахме и със сериозно проучване на проблемите в тази сфера и на това как можем да ги решим така, че да направим нещо наистина значимо“, разказва създателят на AMPECO.
Какъв се оказва отговорът? Че колите и технологиите всъщност са много напреднали и са готови за прехода съм електрическа мобилност…, но не и инфраструктурата за зареждане. „Буквално където и да я пипнеш, имаше нужда от подобрение. От това как да намериш зарядна станция, как да я използваш. Доколко изобщо има информация тя свободна ли е, с каква мощност можеш да заредиш, как ще платиш. Сблъскахме се с всички тези проблеми. От неработещи, през заети, до станции, които просто не знаехме как да активираме“.
В началото екипът е много мотивиран да реши всички тези проблеми, защото където са най-сериозните трудности, там са и големите шансове. „Ентусиазмът, разбира се, силно надскочи първоначалните ни възможности и се наложи да намерим фокуса върху това какво точно можем да дадем, така че приносът ни да е съществен, но в същото време и изпълним“, усмихва се нашият събеседник.
„Така намерихме нашето нещо: да създаваме софтуер, който дава възможност на операторите да решават проблемите за клиентите по възможно най-добрия начин. Чрез него да избегнат всички онези неудобства, с които ние като потребители се сблъскахме“.
Високо напрежение
Все още е доста пъстра картината на това кои са операторите, собственици на зарядни станции. На някои пазари електрическата мобилност все още не е много развита, потребителите са скептични и големият процент нови автомобили не са електрически. При тях първо се появяват операторите на публична зарядна инфраструктура, те изграждат бързо зарядни станции.
„Най-големият предразсъдък днес, който вече не е толкова обоснован, е, че ще си купя електромобил, а няма да има къде да го зареждам“, казва нашият гост. „Като тръгна към морето, ще се наложи да викна пътна помощ, тъй като няма как някой да ми сипе една туба ток. Това притеснение изчезва с появата на бързи зарядни станции за междуградско пътуване“.
На пазарите, където електромобилите стават по-масови, повечето зарядни станции вече са на местата, където колите стоят паркирани: пред работното място, дома, в гаража, пред хотела. Това са бавно зарядни станции и тази инфраструктура се появява след електромобилите. В България все още този тип инфраструктура не е толкова масова, защото и колите на ток навлизат по-бавно.
Дали обаче напредъкът в тази посока няма да се превърне в проблем за енергийната система? Според Орлин Радев това е мит, който е време да бъде развенчан. „Електромобилите често са разглеждани като голяма опасност за електрическата мрежа и се притесняваме какво ще стане, когато всички включат колите да се зареждат. Ще стигне ли токът, ще започнат ли да падат бушони и да гърмят трансформатори?
Истината е, че електромобилите са ресурс, който може да бъде използван за балансиране и оптимизиране на мрежата. Разбира се, при съответните технологии, които да направят това възможно. Част от това, което правим, е свързано именно с управлението на мощностите и балансирането на мрежата. Така накрая електромобилите ще имат положителен ефект“.
„Колелото се е завъртяло. Няма съмнение, че бъдещето на мобилността е електрическо!“ не крие ентусиазма си по темата създателят на нашумения стартъп. И успехите до момента като че ли потвърждават, че е прав.
Как се създава толкова бързо начинание на световно ниво? Ще станат ли скоро масови електрическите коли? Какви нестандартни решения вземат стартиращите компании, за да успеят? Добро място ли е България за създаване на стартъп?
Прелюбопитните отговори на Орлин Радев четете в интервюто му за „Дигитални истории“.
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
Ето какво сочат нови проучвания
Svetatnazdraveto.bg ще предлага полезни съвети за превенция и грижа за здравето за всички възрастови групи