1 USD
1.71504 BGN
Петрол
67.78 $/барел
Bitcoin
$114,513.0

Защо Италия глоби Shein с 1 млн. евро?

Санкцията е наложена след разследване, при което са установени редица нарушения

Китайската компания Shein е поредната компания, изправена пред критики за подвеждаща "зелена" реклама. Италианският орган за защита на конкуренцията наложи глоба от 1 млн. евро заради екологични твърдения, които се оказват в сериозно противоречие с реалността. Случаят е ново напомняне, че устойчивостта не е само маркетингов инструмент, а ангажимент, подлежащ на проверка, предава БГ НЕС. 

Италианският регулаторен орган AGCM (Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato) официално обвини Shein, по-точно европейската ѝ управляваща компания Infinite Styles Services Co. Ltd, в разпространяване на подвеждаща информация относно устойчивостта на нейните продукти. Санкцията от 1 млн. евро идва след разследване, при което са установени редица нарушения във връзка с начина, по който Shein рекламира своите дрехи като зелени“ или екологични“, без това да отговаря на действителните им характеристики.

Според AGCM, комуникационната стратегия на Shein е била насочена към създаване на образ на устойчив моден бранд, но в действителност посланията ѝ са били "неясни, общи и/или прекалено категорични", а в много случаи директно подвеждащи. Основна мишена на критиките са били твърденията, че дрехите на компанията са рециклируеми или направени от устойчиви материали нещо, което според италианския регулатор "не отразява реалността", предвид използваните синтетични влакна и липсата на ефективни системи за рециклиране.

Регулаторът оспорва също така и климатичните амбиции, оповестени от компанията. Shein твърди, че до 2030 г. ще намали емисиите си на парникови газове с 25%, а до 2050 г. ще достигне нулеви емисии. Според AGCM обаче тези обещания са не само "неясни", но и противоречащи на реалните данни емисиите на компанията всъщност са се увеличили през 2023 и 2024 г., въпреки заявения стремеж към устойчивост.

От своя страна, Shein обяви, че е сътрудничила изцяло на проверката и е предприела незабавни действия“ за отстраняване на проблемите. Компанията уверява, че към момента всички нейни екологични послания на сайта са "ясни, конкретни и съобразени с нормативните изисквания". Това обаче не спира критиките от страна на еколози и регулатори, които настояват за по-строг контрол върху т.нар. зелено заблуждение“ (greenwashing) в сектора.

Глобата срещу Shein може да бъде възприета като сигнал за затягане на регулациите в ЕС и нарастваща нетърпимост към маркетингови стратегии, които използват термини като устойчиво“, еко“ или рециклируемо“ без достатъчно доказателства. За потребителите това е и напомняне да бъдат критични към зелените“ обещания в модната индустрия не всичко, което блести в онлайн магазина, е екологично чисто.

С развитието на казуса ще стане ясно дали Shein ще обжалва глобата, както и дали други страни в ЕС ще последват италианския пример. Но още отсега случаят показва, че времето на несанкционираната зелена“ пропаганда в модната индустрия може би изтича под натиска както на регулатори, така и на по-взискателни и информирани потребители.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 
 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Виж всички предложения от брошурата тук