
Той продължава да работи на 92 г. и призовава младите за по-късно пенсиониране
Ветеранът от Уолстрийт насърчава младите професионалисти да работят по-дълго
Санкцията е наложена след разследване, при което са установени редица нарушения
Китайската компания Shein е поредната компания, изправена пред критики за подвеждаща "зелена" реклама. Италианският орган за защита на конкуренцията наложи глоба от 1 млн. евро заради екологични твърдения, които се оказват в сериозно противоречие с реалността. Случаят е ново напомняне, че устойчивостта не е само маркетингов инструмент, а ангажимент, подлежащ на проверка, предава БГ НЕС.
Италианският регулаторен орган AGCM (Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato) официално обвини Shein, по-точно европейската ѝ управляваща компания Infinite Styles Services Co. Ltd, в разпространяване на подвеждаща информация относно устойчивостта на нейните продукти. Санкцията от 1 млн. евро идва след разследване, при което са установени редица нарушения във връзка с начина, по който Shein рекламира своите дрехи като „зелени“ или „екологични“, без това да отговаря на действителните им характеристики.
Според AGCM, комуникационната стратегия на Shein е била насочена към създаване на образ на устойчив моден бранд, но в действителност посланията ѝ са били "неясни, общи и/или прекалено категорични", а в много случаи – директно подвеждащи. Основна мишена на критиките са били твърденията, че дрехите на компанията са рециклируеми или направени от устойчиви материали – нещо, което според италианския регулатор "не отразява реалността", предвид използваните синтетични влакна и липсата на ефективни системи за рециклиране.
Регулаторът оспорва също така и климатичните амбиции, оповестени от компанията. Shein твърди, че до 2030 г. ще намали емисиите си на парникови газове с 25%, а до 2050 г. ще достигне нулеви емисии. Според AGCM обаче тези обещания са не само "неясни", но и противоречащи на реалните данни – емисиите на компанията всъщност са се увеличили през 2023 и 2024 г., въпреки заявения стремеж към устойчивост.
От своя страна, Shein обяви, че е сътрудничила изцяло на проверката и е предприела „незабавни действия“ за отстраняване на проблемите. Компанията уверява, че към момента всички нейни екологични послания на сайта са "ясни, конкретни и съобразени с нормативните изисквания". Това обаче не спира критиките от страна на еколози и регулатори, които настояват за по-строг контрол върху т.нар. „зелено заблуждение“ (greenwashing) в сектора.
Глобата срещу Shein може да бъде възприета като сигнал за затягане на регулациите в ЕС и нарастваща нетърпимост към маркетингови стратегии, които използват термини като „устойчиво“, „еко“ или „рециклируемо“ без достатъчно доказателства. За потребителите това е и напомняне да бъдат критични към „зелените“ обещания в модната индустрия – не всичко, което блести в онлайн магазина, е екологично чисто.
С развитието на казуса ще стане ясно дали Shein ще обжалва глобата, както и дали други страни в ЕС ще последват италианския пример. Но още отсега случаят показва, че времето на несанкционираната „зелена“ пропаганда в модната индустрия може би изтича – под натиска както на регулатори, така и на по-взискателни и информирани потребители.
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Ветеранът от Уолстрийт насърчава младите професионалисти да работят по-дълго
За компанията задържането на Илон Мъск е по-важно от всякога
Пазарната капитализация на компанията е 1 милиард долара