Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
През 2020 г. средната маса на новите автомобили в ЕС и Обединеното кралство се е увеличила до 1,457 тона
Големите автомобили стават все по-популярни. Всъщност размерът на средния автомобил се разширява със скорост от 1 см (0,4 инча) на всеки две години, според данни на организацията с нестопанска цел "Транспорт и околна среда", пише BBC.
Това увеличение на размерите води до някои също толкова големи проблеми - от последиците за околната среда до опасностите за безопасността и самата трудност за маневриране на автомобилите по улиците и местата за паркиране, предназначени за по-малки модели.
В момента, в който Париж, Франция, гласува за утрояване на таксите за паркиране на джипове на посетителите по улиците си, какво може да се направи, за да се отстранят предизвикателствата, които идват с големите автомобили?
Как автомобилът стана толкова голям
Формите и размерите на автомобилите непрекъснато се увеличават от края на 70-те години на миналия век. Причините за това нарастване са различни и сложни. Добавянето на елементи за безопасност като странични и предни въздушни възглавници и "зони на смачкване" изискваше повече пространство, а потребителите започнаха да търсят луксозни, екзотични и вносни автомобили. И накрая, автомобилната индустрия стимулира покупката на камиони и SUV вместо на по-леки седани.
През 1975 г. Конгресът на САЩ променя правилата за икономия на гориво за нови леки автомобили под формата на стандарти за средна корпоративна горивна ефективност. Тези стандарти определят целеви стойности за икономия на гориво, но въвеждат по-облекчени изисквания за лекотоварните автомобили и SUV, отколкото за стандартните леки автомобили. Оттогава стандартите са актуализирани, но все още позволяват по-ниски стандарти за горивна ефективност за по-големи автомобили.
Съществуват и други фактори. В миналото един производител предлагаше по-малки варианти на автомобили в Европа, Южна Америка и някои части на Азия, докато потребителите в САЩ (и Китай, най-големия автомобилен пазар в света) можеха да избират от редица много по-големи варианти.
Тази вариация изчезва. По-голямата част от автомобилите в Обединеното кралство се проектираха и произвеждаха във Великобритания с оглед на тесните английски улици. Сега автомобилите в Обединеното кралство (и в ЕС) обикновено са по-големи вносни автомобили, предназначени да се движат по градските разклонения и заобикалящите ги магистрали, които се срещат на други места. През 2020 г. средната маса на новите автомобили в ЕС и Обединеното кралство се е увеличила до 1,457 тона, което е с 3 % повече от 2019 г. и с 15 % над нивата от 2001 г.
Преминаването към по-тежки (и следователно по-малко икономични) конвенционални превозни средства увеличава както търсенето на петрол, така и емисиите на CO2; имайте предвид, че глобалните емисии на CO2 от SUV автомобили наближават 1 млрд. тона.
"Това е явление, което се разпространява по целия свят; виждаме, че SUV автомобилите навлизат в Европа, Китай и Южна Африка поради комбинация от фактори", казва Апостолос Д. Петропулос, енергиен моделиер в екипа за световни енергийни перспективи към Международната агенция по енергетика със седалище в Париж, Франция.
Големите автомобили идват с големи предизвикателства
Дори един неподвижен джип може да бъде сериозен проблем в град, който се е развивал около по-малките автомобили. През 2023 г. Which? - организация, която тества потребителски продукти и услуги - установи, че 161 модела автомобили са твърде големи за средното място за паркиране в Обединеното кралство. Двадесет и седем от тези модели са били толкова широки, че е било трудно да се отворят вратите, докато са били ограничени в рамките на едно паркомясто.
В ЕС средната широчина на новите автомобили вече надхвърля 180 см, което често се използва като долна граница за паркиране на улицата в Европа. В същото време в САЩ проблемът с паркирането, който се изостря от SUV автомобилите, се появява на първите страници на вестниците вече повече от 20 години.
Проблем са и нарастващите емисии, които се дължат на по-големите превозни средства. В един от докладите на Американската агенция за опазване на околната среда се отбелязва, че "всички видове превозни средства са с рекордно ниски емисии на CO2; въпреки това пазарните промени от леки автомобили към джипове и пикапи са компенсирали някои от ползите за целия автопарк".
С други думи, по-големите автомобили намаляват постигнатите резултати в областта на климатичните емисии. И си струва да се отбележи, че повечето производители на автомобили предлагат по-малки и по-ефективни алтернативи.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб