През 2022-а година десетки западни марки се изтеглиха от Русия и на местните жители им се наложи да се задоволяват с по-евтини и по-нискокачествени алтернативи, припомня "Бизнес инсайдър". Към януари 2023-а година продажбите на "Хонда", "Хюндай", "Лексус", "Мазда" и други са се сринали с над 90 процента на годишна база.
Според професор Джефри Зоненфелд от Йейл единствената чуждестранна компания, която е регистрирала увеличение на продажбите, е китайската "Джили". Тя отчита ръст с 88 процента на годишна база.
Завръщането на "Лада"
"Бизнес инсайдър" посочва, че руснаците сега са принудени да купуват местната марка "Лада" - фирма, известна с проблемите с механиката и съмнителното качество. "Няма да срещнете никого извън Русия, който да си купи "Лада", казва Зоненфелд. "Никой не ги кара заради липсата на стил, безопасност и качеството."
В момента на "Лада" се падат над половината от всички продажби на автомобили в Русия, докато китайският производител "Джили" държи 11-процентов дял от пазара.
"Освен, че продажбите са се сринали, трябва да имаме предвид, че преди войната продажбите на чужди марки са били изключително високи", добавя Тиан. "Ако се огледате в Москва и Санкт Петербург, ще видите, че руският елит кара само марки като "Порше", "Ягуар", "Хюндай" и т.н. Единствените руснаци, избрали "Лада", са по-бедните."