
ЕС утроява таксата за пътуване до 20 евро
За кого се отнася таксата?
Каква е причината за отчетените загуби?
Френският автомобилен производител Renault обяви загуба от 9,5 милиарда евро. Причината е промяна в начина, по който отчита участието си в затруднения си японски партньор Nissan. Счетоводния проблем идва на фона на продължаващи финансови пречки за Nissan, както и на нова фаза в отношенията между двете компании, предава БГ НЕС.
Renault и Nissan са част от алианс, създаден през 1999 г., когато френската компания спаси японския си конкурент от фалит. Оттогава двете компании притежават дялове една в друга, но въпреки общи платформи и съвместни разработки, отношенията им често са белязани от напрежение. Nissan е сериозно задлъжнял и към края на финансовата година, приключила през март 2025 г., отчете нетна загуба от 4,5 милиарда долара, придружена от планове за съкращение на 15% от работната сила.
В допълнение към оперативните загуби, Nissan е изправен и пред тежък срив на капиталовите пазари. Акциите на компанията губят близо 40% от стойността си само за последната година, а днес цената им е едва четвърт от нивото, което достигнаха по време на разцвета на съюза с Renault през 2000-те години. Тези обстоятелства принуждават Renault да приложи международните счетоводни стандарти, според които пазарната стойност на дяловите участия в други компании трябва да бъде отчетена.
Към 30 юни 2025 г. Renault започва да третира своя 36-процентов дял в Nissan като "финансова инвестиция", което ще доведе до признаване на загуба от 9,5 милиарда евро. Компанията подчертава, че тази промяна няма да има пряко въздействие върху нейните парични средства или способността ѝ да изплаща дивиденти на акционерите. Но в бъдеще тя ще трябва да отразява колебанията в цената на акциите на Nissan директно в собствения си капитал, вместо в оперативните си резултати, което може да повлияе на финансовата ѝ стабилност в дългосрочен план.
Преди тази преоценка, дивидентите, които Renault получаваше от Nissan, се отчитаха като пряк приход. От основаването на алианса насам, френската компания е натрупала общо 8 милиарда евро дивиденти от Nissan, което значително е повишавало нейната годишна печалба. Новата счетоводна рамка ще ограничи това влияние, като премести акцента върху реалната пазарна стойност на инвестицията, а не върху дивидентните плащания.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
За кого се отнася таксата?
Средната продължителност на трудовата дейност у нас е 34,8 години
Скутерът може да развие скорост близка до тази на Tesla