ЕП иска да насърчи потребителите да ремонтират своите уреди, вместо да купуват нови

Свят
 

Електронните отпадъци са най-бързо растящият поток отпадъци в света

Европейският парламент (ЕП) иска да насърчи потребителите да ремонтират своите уреди, вместо да купуват нови, съобщава пресслужбата на ЕП. 

Електронните отпадъци са най-бързо растящият поток отпадъци в света, като през 2019 г. са били изхвърлени над 53 милиона тона.

ЕП определя няколко важни точки, заради които ще въведе нови правила за уредите и тяхното производство. 

  • 77 % от гражданите на ЕС биха предпочели да поправят устройство, вместо да си купят ново;
  • Потребителите трябва да могат да избират по-дълготрайни и поправими продукти;
  • Определянето на даден продукт като остарял да се счита за нелоялна търговска практика; 
  • Законодателно предложение за право на поправка - ключова инициатива на ЕС за 2022 г.

Новото "право на поправка" трябва да обхваща проектирането на дълготрайни продукти, които могат да се поправят, както и по-информативно етикетиране и удължени гаранционни права.

Членовете на ЕП се съгласиха, че ефективното право на поправка трябва да обхваща целия жизнен цикъл на продукта и да отчита дизайна на продукта, етичното производство, стандартизацията и информацията за потребителите, включително етикетирането относно възможностите за поправка и обществените поръчки.

То следва да насърчава по-ефективното използване на ресурсите, да намалява отпадъците и да поощрява по-продължителната употреба на продуктите.

Издръжливи продукти, които могат да се ремонтират

Членовете на ЕП искат продуктите да бъдат проектирани по такъв начин, че да издържат по-дълго, да могат да бъдат безопасно ремонтирани и частите им да се отстраняват лесно. Те смятат, че подходящото "право на поправка" трябва да дава на сервизите и потребителите безплатен достъп до информация за поправката и поддръжката.

Що се отнася до цифровите устройства, членовете на ЕП твърдят, че актуализациите на софтуера следва да са обратими и да не водят до намалена производителност например на смартфоните. Те следва да се предоставят за минимален период от време, а потребителите следва да бъдат напълно информирани за наличието на актуализации в момента на покупката.

Практики, които неправомерно ограничават правото на поправка или водят до остаряване, могат да се считат за "нелоялни търговски практики" и да бъдат забранени съгласно правото на ЕС.

Какво трябва да включва един бъдещ закон за "правото на поправка"?

Членовете на ЕП изискват също така:

  • стимули за потребителите да изберат ремонт пред замяна, като например удължени гаранции или получаване на заместващо устройство за времето на ремонта;
  • хармонизирани правила за предоставяне на информация на потребителите на мястото на продажбата, включително система за оценка на ремонта, информация за очаквания жизнен цикъл, за резервни части, за ремонтни услуги и наличие на актуализации на софтуера;
  • възможно интелигентно етикетиране, като QR кодове или цифрови паспорти на продуктите;
  • възможен механизъм за отговорност на производителя и продавача в случай на несъответствие на продукта;
  • изисквания за издръжливост и ремонт, включени в бъдеща директива за екодизайн.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст