Кога за последно беше запалена цигара в самолет?

 

Периодът от 40-те до 70-те години на миналия век е бил благодатен за пушачите

 

„Пушачи или непушачи?“ Този въпрос се задаваше на пътниците, когато резервираха място в самолет в САЩ от 70-те години на миналия век до 2000 г., когато пушенето в самолетите беше напълно забранено от федералното правителство.

В ранните дни на въздушния транспорт пушенето в самолет беше толкова обичайно, колкото и поръчването на питие, особено в салоните на борда на големи самолети като Boeing 747. Бавно, но сигурно, авиокомпаниите и правителствата предприеха действия и постепенно ограничиха това, което някога беше приемлива дейност в самолет, пише thrillist.com.

Тъй като пътниците по света започнаха да изпитват все по-голяма неприязън към пълните с дим кабини, обаче, възможността за пушене в самолет ставаше все по-рядка. Едва през 2000 г. САЩ забраниха пушенето на всички полети до, от или в рамките на САЩ. Сега е почти невъзможно да пътувате със самолет, който позволява пушенето.

За пушачите 25 февруари 1990 г. бележи началото на края. До тази дата можеше да се пуши в ресторанти, спортни зали, киносалони и в самолети.

Но в онзи съдбовен февруарски ден президентът Джордж Х.У. Буш подписва федерален закон, който обявява, че по време на полети вече е езабранено да се пуши. Към онзи момент пилотите все още можеха да пушат, при условие че не беше при излитане, кацане или когато са на пистата. Мотивите за това изключение бяха прости: никотинът е пристрастяващо вещество и симптомите на отнемане могат да бъдат опасни.

Днес, разбира се, пушенето не е разрешено на вътрешни или международни полети - включително за пилоти. А някои авиокомпании, като Аляска, дори не наемат пилоти, които пушат в свободното си време. 

Дим в самолет

От 40-те до 70-те години на миналия век авиокомпаниите не само позволяваха на пътниците да пушат на борда, но и раздаваха различни видове цигари за проба.

„Преди 1959 г., когато в Съединените щати беше въведено пътуването с реактивен самолет, авиокомпаниите правеха всичко по силите си, за да се опитат да отвлекат вниманието на пътниците, докато са в самолета, защото те обикновено летяха по-ниско и по-бавно“, обяснява Джанет Беднарек, градски и авиационен историк в Дейтънския университет.

Реклама от 1939 г. сдвоява Camels с American Airlines. „Сега пресни цигари се сервират в небето“, се похвалиха от компанията тогава. 

По отношение на здравето на всички останали на борда (особено непушачите), първата връзка между тютюнопушенето и рака е технически публикувана през 1929 г. в Германия, но светът не започва да забелязва тази заплаха едва през 1954 г. след горям доклад по темата.

Защо всъщност е забранено да се пуши в самолета?

Безопасност

Пушенето на борда може да представлява сериозен риск от пожар. Условията на сух въздух в кабината на самолета също могат да направят горивото по-запалимо. При авария овладяването и гасенето на пожари на борда може да бъде изключително трудно и потенциално да компрометира безопасността на всички пътници и кабинния екипаж.

Комфорт

Пасивното пушене може да безпокои други пътници непушачи поради неприятната миризма на цигари и може да предизвика дразнене на носа, очите и гърлото. Ограничаването на пушенето на борда гарантира, че всички пътници могат да се наслаждават удобно на пътуването си.

Здраве

Тютюнопушенето се отразява неблагоприятно на здравето, както на пушачите, така и на хората около тях. Изгорените цигари съдържат много вредни химикали, които могат да бъдат вдишани от пътниците на борда. Излагането на пасивно пушене може да увеличи риска от респираторни заболявания, като астма или бронхит.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст