1 USD
1.66369 BGN
Петрол
68.2 $/барел
Bitcoin
$112,034.0

Какви са разликите между поколенията на работното място?

Милениалите и поколението Z вече съставляват над 60% от пазара на труда в света

В последните години работната среда претърпява сериозни трансформации, но причината за това не е само в дигитализацията. Днес едно работно място споделят представители на четири поколения бейби бумъри, поколение X, милениали и поколение Z. Всяко от тях има различни очаквания, ценности и начин на комуникация, които оказват пряко влияние върху работната среда. Ето кои са основните характеристики на отделните поколение, според анализа на Market.biz. 

Снимка: Getty Images / iStock

Бейби бумърите

Бейби бумърите са родени между 1946 и 1964 г. и те израстват в период на икономически растеж и стабилност, което силно влияе върху техния подход към работата. Те ценят лоялността към работодателя и дългосрочната стабилност в кариерата си. Според данните, само 45% от бейби бумърите предпочитат дигитални форми на комуникация като имейли и чат, като за тях най-естествен и ефективен остава личният контакт и телефонните разговори. Те се чувстват комфортно в структурирана йерархична работна среда, където ролите и отговорностите са ясно дефинирани. Освен това, бейби бумърите ценят традиционните работни модели и по-рядко избират гъвкава или дистанционна работа, тъй като за тях е важно присъствието в офиса и директният контакт с колегите.

Поколение X 

Към поколение X са хората, родени между 1965 и 1980 г. и те са първите, които започва да се адаптира активно към дигиталната ера, но същевременно запазва прагматичния си подход към баланса между работа и личен живот. Те търсят независимост в изпълнението на задачите си и гъвкавост, която им позволява да управляват по-добре времето си. Според изследвания, това поколение се чувства удобно с електронната поща и други дигитални комуникационни инструменти, използвани в работната среда, което улеснява прехода им към хибридни и дистанционни модели на работа. В същото време те все още ценят структурата и яснотата в организационните процеси, като предпочитат работна среда, която балансира между традиционните методи и иновациите.

Снимка: Getty Images / iStock

Милениалите

Милениалите (родени между 1981 и 1996 г.) са първото поколение, което започва да използва интернет и мобилни устройства в работна среда. Това ги прави  по-дигитално ориентирани и гъвкави в комуникацията от поколенията преди тях. Според данни от market.biz, 70% от милениалите предпочитат комуникация чрез имейл и чат, като се стремят към бърза и ефективна обратна връзка. Те търсят работа, която има смисъл и съответства на техните лични ценности, като социалната отговорност и възможностите за личностно развитие са ключови фактори при избор на работодател. Милениалите се стремят към гъвкаво работно време и често предпочитат хибридни модели на работа, които им позволяват баланс между професионалния и личния живот. Те са ориентирани към екипна работа и споделена отговорност, очаквайки от мениджърите си честна и конструктивна обратна връзка.

Поколение Z

Поколение Z са родените след 1997 г. и са най-младото поколение на пазара на труда. 80% от представителите на това поколение предпочитат видеоконференции, а 75% използват чатботове и други съвременни дигитални инструменти за комуникация. Те са свикнали да работят и комуникират в бързо променяща се среда, ценят гъвкавостта и дистанционната работа като възможност за по-добър баланс и ефективност. Поколение Z търси от работодателите си не само технологично модерна работна среда, но и социална отговорност, инклузивност и разнообразие в екипа. Те очакват работодателите да предоставят и допълнителни удобства, като възможности за учене и развитие, комфортни работни пространства и култура, която подкрепя тяхната индивидуалност и креативност.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Виж всички предложения от брошурата тук