Криптопазарите загубиха 180 милиона долара само за един ден
Биткойнът се отдалечи от 100 000 долара
До колко запазват стойността си електромобилите
Амортизацията е един от най-значимите разходи при притежаването на превозни средства. В момента, в който една кола напусне автокъщата, тя започва да губи стойност и с течение на времето пробегът и износването допълнително намаляват цената й при препродажба.
Но как се справят електрическите превозни средства (EV) в сравнение с превозните средства с двигател с вътрешно горене (ICE)? По-добре ли запазват стойността си или се обезценяват по-бързо?
Какво представлява амортизацията?
Амортизацията се отнася до разликата между това, което първоначално сте платили за вашия автомобил, и неговата текуща пазарна стойност, пише Euronews.
В цяла Европа повечето автомобили губят около 50 процента от стойността си през първите три години, като процентът на амортизация се забавя до четвъртата до петата година. До десет години много превозни средства са загубили по-голямата част от стойността си.
Какво влияе върху амортизацията?
Скоростта, с която една кола се обезценява, зависи от няколко фактора, включително пробег, състояние, търсене и предлагане, марка и модел. За електрическите автомобили влизат в действие допълнителни фактори, като здравето на батерията, технологичния напредък и правителствените политики.
Например в някои страни Tesla Model 3 е с до 8 524 евро по-евтин от Toyota Corolla поради субсидии, докато в други може да бъде с до 6 590 евро по-скъп. Данъчната тежест между двата модела варира драстично, от едва 448 евро до цели 16 022 евро, в зависимост от специфичните данъчни и стимулационни структури в страната.
Тези разлики във фискалните стимули оказват значително влияние върху стойността на препродажбата на автомобили в цяла Европа.
Външни фактори като икономически спад или забавяне на производството също оказват влияние. Например по време на пандемията от COVID-19 намаленото производство доведе до недостиг на доставки, което увеличи стойността на употребяваните автомобили.
Електрическите автомобили исторически следват различна крива на амортизация в сравнение с автомобилите с ICE.
Първоначално електромобилите се амортизираха по-бързо, главно поради бързия напредък в технологията на батериите. С появата на по-нови модели с по-добър обхват и възможности за зареждане по-старите електромобили губят стойност по-бързо.
Няколко ключови фактора влияят на амортизацията на EV, включително влошаване на батерията.
Въпреки че новите електромобили обикновено предлагат гаранции до осем години или 160 000 км, опасенията относно дълготрайността на батерията продължават. Въпреки това данните от Recurrent, компания, специализирана в здравето и производителността на батериите на електромобили, предоставят успокояващи прозрения.
Проучване сред 20 000 собственици на електромобили установи, че само 2,5 процента от батериите са били сменени извън изтеглянията от производителя. Това предполага, че разграждането на батерията се случва с много по-бавна скорост от първоначалните опасения, предлагайки на потенциалните купувачи по-голяма увереност в дългосрочната издръжливост на EV батериите.
Биткойнът се отдалечи от 100 000 долара
Вижте какви са предложенията
Биткойнът се доближава все по близо до исторически връх от 100 000 долара