
Съдът временно спира забраната на Тръмп срещу чуждестранни студенти в Харвард
Това дава на университета първоначално облекчение в съдебната битка
Религиозният туризъм е ключов стълб на саудитската икономика
И тази година Саудитска Арабия ще бъде домакин на едно от най-големите религиозни събития в света – Хадж. През 2024 г. събитието привлече над 1,6 млн. поклонници от чужбина.
Този огромен брой вярващи, идващи от цял свят, е не само духовен, но и значителен икономически проблем за Саудитска Арабия. Според оценки, кралството е генерирало преки приходи от около 12 милиарда щатски долара от хадж и умра миналата година.
Религиозният туризъм е ключов стълб на саудитската икономика, особено в контекста на амбициозната стратегия на страната „Визия 2030“, която се стреми да намали зависимостта от петрола. Хадж и умра се превръщат в основни източници на приходи в сектори като туризъм, хотелиерство, транспорт, търговия на дребно и строителство.
Хадж се нарича поклонението в град Мека. То е най-голямото годишно поклонение в света. Умра също е ислямско поклонение в Мека, което мюсюлмани могат да правят по всяко време на годината, за разлика от хадж, който е нужно да се направи само веднъж при възможност
Основните източници на доходи включват визи и такси. Всеки поклонник заплаща такса за визата за хадж и други административни услуги. Овен това към това включваме и разходи за настаняване. Повече от 1150 хотела в Мека и 75 000 стаи в Медина отчитат рекордна заетост през сезона, съобщава Forbes.
Съвременните влакове като високоскоростната железница Haramain и метрото в Мека значително улесняват придвижването и генерират приходи чрез продажба на билети. Поклонниците харчат значителни пари за местни продукти, злато, фурми, парфюми и подаръци.
Освен това поклонниците правят и жертвоприношения. Милиони животни се колят като част от религиозни ритуали, а организираната продажба и разпространение на месо представлява отделен сектор за печалба.
Според данни от предишни години, общият принос на Хаджа към БВП на Саудитска Арабия се оценява на около 3%, с нарастваща тенденция.
Само по време на сезона на Хадж през 2023 г. са създадени над 350 000 временни и постоянни работни места. Секторите на хотелиерството, застраховането, екскурзоводските услуги и логистиката отчитат огромен ръст на търсенето, особено в Мека и Медина.
Също така, консумацията на специфични продукти – като вода Замзам, фурми и традиционно облекло – допринася за развитието на местното земеделие и занаяти.
Саудитска Арабия има ясна стратегия – до 2030 г. иска да увеличи броя на поклонниците до 30 милиона годишно. За тази цел се реализират мегапроекти като Руа Ал Медина – един от най-големите градски проекти в Медина.
Той планира изграждането на 47 000 нови хотелски стаи, което ще позволи приемането на допълнителни милиони посетители годишно. Проектът би трябвало да допринесе с над 37 милиарда долара за националната икономика и да създаде над 90 000 работни места.
Хадж и Умра са не само духовни пътешествия, но и двигатели на огромни икономически потоци. Саудитска Арабия инвестира милиарди в инфраструктура, дигитализация на услугите и качество на престоя на поклонниците, като същевременно генерира стабилни и нарастващи приходи.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Това дава на университета първоначално облекчение в съдебната битка
"Всеки е добре дошъл да открие бизнес в Европейския съюз"
За колко време ще пътувате 1000 километра?