Защо тази нискотарифна авиокомпания връща по 55 евро на десетки хиляди пътници?
Общата сума е над 1,5 милиона евро
Ето как тези такси се отразяват на портфейла ви
Тази седмица във Франция националният синдикат на пилотите на авиокомпании („Syndicat national des pilotes de ligne“ или „SNPL“) свиква стачка в знак на протест срещу повишаването на въздушните данъци. Бяха изразени опасения, че последната планирана поправка на данъците върху авиацията може да доведе до загуба на десетки хиляди работни места в страната и да засегне туризма.
Данъците за пътниците във въздушния транспорт в цяла Европа се увеличиха тази година.
Какво представлява таксата за въздушни пътници?
Данъците за пътниците във въздушния транспорт обикновено са в допълнение към другите данъци, които плащате, когато резервирате полет, пише Euronews. Правителствата ги добавят, за да насърчат летците да обмислят въздействието върху околната среда от избора си на пътуване и да обезсърчат ненужното пътуване със самолет.
Както бихте очаквали, всяка страна изчислява данъците си по различен начин въз основа на размера на летищата, популярните региони и видовете самолети, като търговски самолети и частни самолети.
Събирането на тези данъци е отговорност на авиокомпаниите, които ги начисляват на клиентите като част от билета си. След това парите се изразходват по преценка на правителството на всяка страна, често за финансиране на обществени услуги.
Тези такси за въздушни пътници могат да съберат значителни суми - например правителството на Обединеното кралство събра над 3,75 милиарда евро между 2019 и 2020 г.
Някои данъци, като френския екологичен въздушен данък, са специално предназначени да финансират въпроси, свързани с климата и околната среда, като например повишаване на приходите за алтернативни видове транспорт и по-устойчива авиационна инфраструктура.
Кой е за и против данъците върху пътниците?
Авиокомпаниите са загрижени какво означават допълнителните данъци за пътниците и ги наричат „анти-растеж“.
Генералният директор на IATA Уили Уолш критикува германския данък тази година, докато главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри каза, че планираното в Обединеното кралство увеличение на таксите за въздушни пътници (APD) ще накара бюджетната авиокомпания да намали своите полети до и от Обединеното кралство с 10 процента, което се равнява на пет милиона пътници.
Екологичните активисти казват, че данъците върху въздушните пътници могат да отидат много повече и да обезсърчат летенето. Хана Лорънс от Stay Grounded, мрежа за противодействие на авиацията, казва: „Мерките за спиране на нарастването на въздушния трафик са точно това, от което се нуждаем.“
Когато Швейцария предложи данък върху билетите (или „flugticketabgabe“) през 2021 г., за да се намали въздействието на авиацията върху изменението на климата, над половината от швейцарските гласоподаватели го отхвърлиха.
Година по-късно обаче представително проучване, проведено от института за пазарни проучвания GfS Zurich и поръчано от екологичната организация Umverkehr, показа, че почти три четвърти от анкетираните подкрепят швейцарския данък върху билетите поради климатични причини.
Какви са разликите в таксите на различните държави?
Пътническите такси са в допълнение към други данъци, включително летищни такси въз основа на обема на трафика на различни летища и такса за гражданската авиация.
Франция
Франция има екологичен данък, известен като „éco-taxe“ или „éco-contribution“, който за първи път влезе в сила през януари 2020 г. Той се прилага за пътници, заминаващи от френските летища.
Пътниците, пътуващи до дестинации в Европейското икономическо пространство (ЕИП), Обединеното кралство и Швейцария, се таксуват или 2,63 евро, или 20,27 евро на пътник, в зависимост от тяхната класа на пътуване.
За всички останали дестинации пътниците плащат 7,51 евро за по-ниската тарифа и 63,07 евро за по-високата цена.
Германия
Германският авиационен данък обхваща пътниците на търговски полети и увеличението на цените влезе в сила на 1 май 2024 г.
Тарифите са фиксирани на 15,53 евро на пътник за вътрешни полети на кратки разстояния и 39,34 евро на пътник за полети на дълги разстояния на не повече от 6000 километра и включват страни в Северна и Централна Африка, Близкия изток и Централна Азия.
За някои дестинации, включително трансатлантически полети, цената е 70,83 евро на пътник.
Общата сума е над 1,5 милиона евро
Ако не се движим, ръждясваме, казва актьорът, който проповядва изкуството на спорта
Глобалното предлагане ще надвишава търсенето с повече от 1 милион барела на ден през следващата година