
От началото на годината у нас е произведена с над 21% по-малко електроенергия спрямо 2022 г.
Участието на ВЕИ в преносната мрежа се е увеличило с 60,52 % за периода 1 януари 2023 г. - 26 ноември 2023 г.
Вижте какво ще се промени и как може да се възползвате
Европейската комисия провежда публична консултация относно възможностите за модернизация на правата на пътниците в ЕС. Европейската организация на потребителите (BEUC) представи вижданията на потребителските организации, пишат от "Активни потребители". Ето основните предложения:
1. Защита на пътниците от фалит на авиокомпания
В случай на фалит, трябва да се осигури възстановяване на заплатените суми и транспортиране на пътниците, заварени на летища.
Препоръките на BEUC:
1) Комисията следва да направи законодателно предложение, установяващо задължение за въздушните компании да предоставят финансова гаранция, покриваща техните задължения към пътниците в случай на несъстоятелност или отнемане на оперативен лиценз.
2) Гаранционната схема трябва да покрива:
- възстановяване на платените от пътника суми (предварителни плащания и предстоящи възстановявания) в случай на несъстоятелност и отнемане на оперативен лиценз съгласно Регламент 1008/2008;
- всички ваучери, приети от пътуващите;
- пълните разходи за репатриране, ако са блокирани в чужбина.
3) От всяка държава-членка следва да се изисква да определи орган, координиращ усилията за репатриране, когато пътници са блокирани в чужбина поради фалит на авиокомпания.
Посредници за продажба на билети
Препоръките на BEUC:
- Европейската комисия следва да въведе солидарна отговорност между онлайн посредниците и транспортните оператори, което позволява на потребителите да насочват своите искове и към двамата участници.
- Допълнителните задължения и отговорности на онлайн посредниците към потребителите трябва да бъдат определени със закон, особено в случай на прекъсване на пътуването (предоставяне на информация в реално време, задължения за пренасочване и др.). Обикновените „задължения за информация“ не са достатъчни.
Право на отказ от пътуване при извънредни обстоятелства
Препоръките на BEUC:
- Всички разпоредби за правата на пътниците трябва да предоставят на потребителите право на безплатно анулиране в случай на голяма криза.
- Регламентите за правата на пътниците трябва да отразяват разпоредбите на Директивата за пакетните туристически пътувания, даващи на потребителите право да
на полета срещу „подходяща и оправдана“ такса за прекратяване на авиокомпанията, която трябва да бъде определена от закона.
- Правните дефиниции относно предупрежденията за пътуване, задействащи това право на безплатно обезщетение в случай на голяма криза, следва да бъде изяснена в различните разпоредби относно правата на пътниците и в Директивата за пакетните туристически пътувания.
Прилагане на правата на пътниците
Препоръките на BEUC:
Следва да бъдат предложени по-амбициозни мерки, за да се гарантира, че потребителите напълно и бързо се ползват от всичките си права на пътниците, за да се гарантира, че инициативата ще положението на потребителите. Това трябва да включва:
- въвеждане на схеми за автоматично възстановяване и, където е възможно, компенсационни схеми;
- създаване на формализирана и по-силна мрежа от национални правоприлагащи органи (НПО);
- придаване на законова сила на решенията на правоприлагащите органи;
- разширяване на приложимостта на решенията на НПО към други пътници; пътуване с прекъсването на пътуването и наличие на същата причина за действие;
- предоставяне на Европейската комисия на правомощия за разследване и правоприлагане за широко разпространени и в целия ЕС нарушения на разпоредбите за правата на пътниците;
- въвеждане на ясни, строги и хармонизирани срокове за туристическите оператори и посредниците за разглеждане на жалби на пътници във всички регламенти за правата на пътниците;
- въвеждане на наистина възпиращи санкции въз основа на годишния оборот на транспортните оператори и посредниците;
- въвеждане на периодични неустойки и лихви върху просрочените плащания в полза на потребителите при неспазване на сроковете за възстановяване/обезщетение;
- публикуване на информация относно причините за прекъсване на пътуването и съобщаване на потребителите и НПО в рамките на 48 часа след прекъсването;
- задължаване на авиокомпаниите да участват в органи за извънсъдебно решаване на спорове и техните решения трябва да бъдат обвързващи;
- по-нататъшно използване на цифровизация (SMS, имейл) за по-добро информиране на потребителите в случай на прекъсване на пътуването и за подпомагане на налагането на правата им;
Участието на ВЕИ в преносната мрежа се е увеличило с 60,52 % за периода 1 януари 2023 г. - 26 ноември 2023 г.
Планираната инфраструктура е нов тръбопровод с дължина около 250 км
Ето какво означава това и как ще се използва