1 USD
1.72487 BGN
Петрол
61.46 $/барел
Bitcoin
$104,936.0

Цветът, който продава: Кои коли се купуват най-бързо?

Жълтите коли губят най-малко от стойността си за 3 години

Когато стане въпрос за цвят на нов автомобил, изборът на повечето хора е всичко друго, но не и смел. Днес паркингите по света изглеждат като кадри от стар черно-бял филм — пълни с бели, черни, сиви и сребристи коли. Но има причина за това.

Според Edmunds.com, 81% от най-продаваните автомобили са в т.нар. монохромни цветове. Лидер по популярност е бялото (25%), следвано от черно (22%), сиво (20%) и сребристо (14%).

А какво се случва с ярките цветове? Те просто изчезват от пейзажа. Оранжевото заема едва 0,3% от продажбите, лилавото0,09%, а жълтото – едва 0,08%. Дори традиционно харесвани цветове като синьо (9%) и червено (7,5%) вече се считат за "нишови", предпочитани от малцинство.

Една от причините хората по-рядко да избират „цветна“ кола е модата — ярките цветове често излизат бързо от нея, докато неутралните остават „в тренда“ години наред. Друга причина е практичността — сивата или черната кола се препродава по-лесно, а и изглежда „по-сериозно“. Не е за подценяване и фактът, че при много модели и марки няма голям избор от цветове в наличност, което принуждава купувачите да избират това, което има.

А някои просто залагат на сигурно — както в живота, така и при покупката на автомобил. Монохромното излъчване дава усещане за стабилност, за "винаги актуално", за нещо, което няма нужда да крещи с цвят, за да бъде забелязано.

Така, докато светът около нас става все по-цветен, автомобилният пейзаж все повече избира тоновете на безопасността. Или, както някои шеговито го наричат — 50 нюанса сиво... и още няколко нюанса бяло и черно, пише Forbes.

Докато изборът на неутрален цвят изглежда напълно логичен, когато става дума за толкова сериозна финансова инвестиция като автомобил, данните сочат, че по-смелият и ярък цвят всъщност може да увеличи стойността на автомобила при препродажба.

Анализатори от автомобилния пазар iSeeCars.com провеждат проучване върху над 1,2 милиона обяви, за да установят как различните цветове влияят на обезценяването на автомобила. Заключението е, че понякога си струва да избереш нещо нестандартно.

Въпреки че са сравнително редки на днешните монохромни паркинги, жълтите коли губят най-малко от стойността си за период от три години – средно само 24,0%, или 13 667 долара под първоначалната им цена. Това е с 6% по-добро представяне от средното за всички цветове, което възлиза на 30% обезценка, или спад от 14 360 долара.

Проучването също така показва, че т.нар. „сигурни“ цветове, като черно и бяло, всъщност се представят по-зле – съответно 31,9% и 32,1% спад спрямо първоначалната цена след три години. Според закона за търсенето и предлагането, тяхната масовост вероятно води до по-ниска стойност при препродажба. Добрата новина е, че те все пак често са по-достъпни на пазара за употребявани автомобили.

„Виждаме много повече черни, бели и сребристи автомобили, което подсказва, че това са най-популярните цветове. Но нашите данни показват, че от тези цветове има повече от достатъчно, за да покрият търсенето. За купувачите на нови автомобили, които търсят висока стойност при препродажба, по-редки цветове като жълто, оранжево и зелено ще осигурят по-добри цени в момента на продажбата,“ казва Карл Брауер, главен анализатор в iSeeCars.

Най-зле представящият се цвят като цяло е златистият – съмнителен нюанс, който малцина биха избрали, независимо от стойността при препродажба. Средната му обезценка е 34,4%.

При различните автомобилни сегменти данните са още по-интересни. При пикапите, цветовете, които се обезценяват най-малко за период от 36 месеца, са оранжево (-16%) и зелено (-19,6%). Най-много стойност губят пикапите в бежово (-28,7%) – което звучи логично – и червено (-28,8%), което е по-изненадващо.

Купувачите на SUV модели, които искат да получат най-много пари при последваща замяна или препродажба, трябва да се ориентират към оранжеви (-27,1%) или зелени (-28,8%) автомобили. За сметка на това кафявите (-33,4%) и черните (-33,6%) SUV модели се обезценяват значително повече.

 

При седаните тенденцията е подобна: оранжевото (-25,3%) и жълтото (-25,4%) задържат най-добре стойността си, докато зелените (-33,8%) и особено златистите (-37,9%) се обезценяват най-бързо.

Интересното е, че при миниваните лидер по запазване на стойност е зеленият цвят, със загуба от едва -15,3%, докато най-слабо се представя бялото, с драматичен спад от -43,9%.

А когато говорим за купета и кабриолети – по природа най-експресивните типове автомобили – стойността се запазва най-добре при ярко жълти или оранжеви бои, а намалява значително при черни, бели или сребристи екземпляри.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Виж всички предложения от брошурата тук