
ЕС одобри AI инструмент за проучвания на чернодробни болести
Изкуственият интелект ще помага за определянето на тежестта на чернодробната стеатоза
"Най-много са в секторите енергетика, телекомуникации, медии, машиностроене и автомобилна промишленост", каза Петр Вавра, зам.-посланик на Чехия в България
През 1985 г. Петр Вавра се озовава в България като студент в тогавашния Висш икономически институт „Карл Маркс“ (Днес УНСС) в специалност „Международни отношения“, но едва ли е предполагал, че 15 години от живота му и последвалата дипломатическа кариера ще преминат у нас. Днес той е зам.-посланик на Чехия в България и отговаря за политическите и икономическите връзки между двете страни.
Любопитно ли ви е колко чешки компании работят в България и защо чешките инвестиции в България са в пъти по-големи от тези на българските компании в Чехия?
В кои сфери предпочитат да се развиват чешките фирми в България?
„По отношение на инвестициите най-много са в секторите енергетика, телекомуникации и медии и доста от инвестициите са в областта на машиностроене и автомобилна промишленост“, казва Петр Вавра.
Чешки компании имат и големи традиции в минното дело у нас, като компаниите, извършващи въгледобив и добив на полезни изкопаеми, доставят технологии и съображения, които помагат и за щаденето на околната среда.
България е поела ангажимент да се погрижи за ограничаването на вредните емисии от ТЕЦ-овете до 2038 г., като по думи на зам.-посланика това е чувствителен въпрос, по който се работи и в Чехия.
„Има региони, в които традиционно всички работят във въгледобива, а много неща трябва да се променят в този тип промишленост. Ние го изчисляваме на 25 000 работни места. След поетите ангажименти със Зелената сделка на ЕС търсим и двете страни. Както България, така и в Чехия, търсим начина, по който да се реализира такъв процес и да предложим на хората решение“, добавя той.
Има ли чешка електрическа кола?
Основният производител на автомобили на чешкият пазар е Skoda (Шкода) от Млада Болеслав, която в момента е част от холдинга Volkswagen.
„Тя има много добри позиции на българския пазар, както в Чехия и в други страни. И те трябва да се съобразяват с тенденциите, така че те представиха преди няколко години Skoda Enyaq”, казва Вавра и добавя, че и Hyundai, със своите инвестиции в Чехия, също произвежда електрически автомобили.
Ще има ли България някога свой успешен автомобил?
Според Вавра България може да осъществи добри отношения с чешките автомобилни строители, доставяйки части или да работи усилено с иновативните малки компании у нас с разработки върху електрическите и водородните коли.
„Ние имаме изключителния късмет, че Чехия има автомобилно производство още по време на предишния режим и успяхме успешно да завършим приватизация с германския Volkswagen. От там се случи голям тласък по отношение на производството. За съжаление, в България това не се случи. Когато се появи информация, като например идеята на Volkswagen да построи завод в Турция, Румъния или България, беше време правителството да предприеме мерки за насърчаване на подобни инвестиции, да покани компанията да започне да произвежда автомобили" , обясни той.
Развитието на кои чешки технологии си струва да следим внимателно?
По думи на Вавра, един от най-интересните проекти, по който се работи в Чехия е развитието на водородните технологии в транспорт и енергетика.
„Другата технология, която става много популярна и в България са батериите за съхраняване на произведена енергия, защото когато говорим за възобновяеми източници, те имат различен характер на производство от термичните и ядрените електроцентрали. Ако няма вятър, няма и производство, ако няма слънце, няма и производство, казано по-просто. От друга страна, за съхраняване на излишната енергия са необходими батерии", добави той.
Има ли големи български компании в Чехия?
По думи на зам.-посланика чешките инвестиции в България в момента са много по-големи от тези на българските в Чехия. Обемът на чешките инвестиции у нас е около 2 млрд. евро в течение на годините.
„Някои от компаниите излизат от България като например „ЧЕЗ“, но други като BTL, която в момента строи нова фабрика в икономическата зона на Пловдив, остават. В областта на енергетиката у нас оперират „Енергопро“, в областта на медиите и комуникациите това е PPF, „Корадо“, която се занимава с производството на радиатори, "Рудолф Йелинек" с инвестиция във „Винпром – Троян“, туристическата компания „Александрия“, която има обекти на Черноморието.
Изкуственият интелект ще помага за определянето на тежестта на чернодробната стеатоза
Сградата трябва да има 55 етажа
Каква технология използват съобщенията?